Laenuandjad jätavad inimesed teadmatusse

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Laenuandja peab inimesele esitama sellise teabelehe.
Laenuandja peab inimesele esitama sellise teabelehe. Foto: Tarbijakaitseamet

Enne laenu-, liisingu-, järelmaksu- või krediitkaardilepingu sõlmimist peab tarbijal olema võimalus erinevate krediidiandjate pakkumisi võrrelda ning selleks peavad firmad tarbijale andma vastava teabelehe, kuid enamik laenuandjaid seda ei tee.

Teabelehe esitamise  kohustus on kõikidel krediidiandjatel alates pankadest ja kiirlaenajatest kuni järelmaksuga külmkappide müüjateni, teatas tarbijakaitseamet.

 Tarbijakrediidi teabeleht on Euroopa Liidus ühtse vormiga infoleht, mis toob lühidalt pikast lepingust välja tarbija jaoks olulisema nagu krediidi kasutamisega seotud kulud, lisakohustused ja taganemisvõimalused.

Tarbijad ei oska nõuda

Teabelehe jagamise nõue hakkas Eestis kehtima 2011. aasta suvel, kuid ameti teatel on see kahjuks nii tarbijatele kui ka finantsasutustele jäänud võõraks. Õigeaegselt ehk koos esmase pakkumisega annavad kliendile teabelehe vaid üksikud firmad. Tarbijad jällegi ei oska ise teabelehte küsida ega tea, mida sellega peale hakata.

 «Pärast maailma majandust tabanud suurkrahhi on Euroopa Liit järk-järgult karmistanud laenuandmise mängureegleid,» rääkis tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste

Tema hinnangul on üks olulisemaid muudatusi, mis mullu võlaõigusseaduse muutmise läbi ka Eestis kehtima hakkas, vastutustundliku laenamise põhimõte ehk laenuandja kohustus kontrollida ja veenduda tarbija laenu tagasimaksmise võimekuses.

Teine oluline muutus pani laenuandjale ülesande anda tarbijale enne laenu võtmist võimalus võrrelda erinevate pakkumise tingimusi. «Kahjuks oleme täna olukorras, kus finantsteenuste pakkujad vannuvad avalikult, käsi piiblil, truudust vastutustundlikkusele krediidiandmisel, aga ei pea samas igapäevases klienditeeninduses seadusega kehtestatud nõuetest kinni,» tõdes Sooniste.

Suunamaks ettevõtjate tähelepanu teabelehe andmise kohustusele ning selgitamaks tarbijatele teabelehe mõtet, korraldab tarbijakaitseamet novembris teavituskampaania «Laena targalt!». Kampaania veebilehel www.laenatargalt.ee saab tutvuda teabelehtede näidistega, samuti saab sealt lugeda selgitusi, kuidas krediidipakkumisi võrrelda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles