Katse - kui palju pannakse postkasti reklaami?

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Paljud kortermajad on elanike jalavaeva kergendamiseks paigaldanud postkastide juurde prügikorvi, et reklaami saaks viisakalt ära visata.
Paljud kortermajad on elanike jalavaeva kergendamiseks paigaldanud postkastide juurde prügikorvi, et reklaami saaks viisakalt ära visata. Foto: Toomas Huik

Tarbija24 palus kuuel perel koguda oktoobrikuu jooksul kokku kõik postkastist leitud reklaamid, välja arvatud need, mis ilmuvad ajalehtede vahel – selgus, et paberreklaami koguneb ootamatult suur hulk ehk umbes kilo jagu.

Kõige rohkem reklaame kogus Sauel elav pere ja kõige vähem sai ostma meelitavaid lendlehti oma postkasti Tallinna kesklinnas elav perekond. Muide, Eesti Posti kogemuse põhjal peaks olukord olema vastupidine. Aga ju oli oktoober eriline kuu.

«Reklaamide hulk sõltub asumi suurusest – suuremas kohas on neid rohkem ja väiksemas vähem,» rääkis Eesti Posti pressiesindaja Inge Suder. Ka pealinna piires jaguneb reklaam erinevalt.

Eesti Posti kinnitusel on populaarseimad piirkonnad Mustamäe, Lasnamäe ja kesklinn. «Seal, kus on rohkem kaubanduskeskusi ja rohkem inimesi, on ka reklaamimahud suuremad,» selgitas Suder.

Samas on aina enam reklaamijaid hakanud postifirma esindaja sõnul täpsemalt piiritlema, kuhu ja kellele reklaami jagada – sihitada. «70 protsenti Eesti Posti klientidest juba sihitab ja see on järjest kasvav trend,» rääkis Suder. «Näiteks võib üks kauplus otsustada, et reklaami postitatakse kolme kilomeetri raadiuses.»

Sihitamine harv

Kõige rohkem reklaami saadetakse Eesti Posti kogemuse järgi kevadel, jõulude eel ja kooliaasta alguses, kui tehakse sooduskampaaniaid ja -pakkumisi.

Tarbija24 testi tulemused erinevad Eesti Posti kogemusest, aga ju oli oktoober siis eriline kuu. Kui võrrelda Saue, ­Haapsalu, Elva ja Tallinna eri piirkondade postkastidesse pandud reklaame, pole erinevused märkimisväärsed.

Enamiku reklaamidest moodustavad supermarketite (Maxima, Rimi, Selver, ETK, Säästumarket) ja ehitusmaterjale müüvate poodide (Bauhaus, Bauhof, IKH tööriistakeskus) reklaamid. Lisaks mõned kodumasinapoed ja arvutimüüjad.

Kõiki reklaame jagus üle Eesti, vaid üksikud reklaamid olid tõesti seotud kindla kohaga (Rannarootsi keskus Haapsalus ja Zeppelin Elvas).

Kui Lasnamäel elava pere kogutud reklaamide kogus oli ootuspärane, sest seal piirkonnas on palju suuri poode, siis Saue reklaamirohkus üllatas. Saue peret hämmastas ka see, et neid pidasid oma reklaamidega meeles ettevõtted, mis tegutsevad Lasnamäe tagaotsas ehk mitmekümne kilomeetri kaugusel (Sotka, Bau­haus). Ka ei suutnud pere leida ühtegi mõistlikku selgitust, miks arvutifirma Klick neile kaks päeva järjest samu reklaamlehti saatis.

Toidupakkumised hinnas

«Olen reklaamidega postkastis harjunud, aga et neid kuu aja koht nii raske pakk tuli...» imestas Haapsalus Tarbija24 palvel reklaame kogunud Paula Laimets.

Tavaliselt viib ta osa reklaame kohe postkastist prügikasti ja valutab seda tehes südant asjatult maharaiutud puude pärast. Toidukaupluste pakkumisi ta aga jälgib hoolega ja nii mõnigi kord minnakse sisseoste tegema just sooduspakkumiste järgi.

Oktoobrikuises reklaamide tulvas naisele ühtegi ebatavalist saadetist silma ei jäänud. Küll ei jõua ta ära imestada, miks saadab neile oma reklaame Lasnamäel tegutsev Bauhaus. «Satun sinna võib-olla korra aastas, kui sedagi,» imestas naine.

Tallinna kesklinnas reklaame kogunud Claire hinnangul on viimasel ajal hakanud reklaame rohkem tulema. «Vanasti tuli neid kevadel ja sügisel, nüüd aga üks allahindlus lõppeb ja teine algab ja nii kõigis poodides,» tõdes ta. «Eks selle võrra tuleb rohkem ka reklaame.»

Elvas elav Marju on pannud oma postkastile reklaame keelava sildi, kuid sellest pole kasu olnud. «Aga mis need postiljonidki teevad nende reklaamidega, eks nad ikka jagavad laiali. Eks siis viid üles, vaatad ära ja viid jälle alla tagasi,» rääkis ta. Tema ise vaatab läbi vaid kodulähedaste kaupluste reklaamid.

Saadud reklaamid

•    Saue: eramaja

    Kaal: 1,1 kg

    Reklaamid, mida mujal ei olnud:

Hemtex, Home4you, Amser, Husqvarna, Kopli kütteladu, Sotka, Talukartul, Orlen

•    Tallinn: korrusmaja Lasnamäel

    Kaal: 1,05 kg

    Reklaamid, mida mujal ei olnud: kodumasinad, Pereleht,

ITEK, Aknad ja Uksed, Diff, Handymann, Omega, Novalux, ostame.ee, Jankover, Gigant Mööbel, Infoleht, Gravestone

•    Haapsalu: korrusmaja

    Kaal: 1 kg

    Reklaamid, mida mujal ei olnud:

Select, kohalik tarbijate ­ühistu, Rannarootsi keskus, lastepood Karupoeg Puhh, Tehnikatäht

•    Elva: korrusmaja

    Kaal: 950 gr

    Reklaamid, mida mujal ei olnud:

Zeppelin, Tartu ehitusmess, Meie Toidukaubad, raamat «Maailm sinu peopesal», Maitsed Maailmast, Soojapood, Itella, Yves Rochere, Rieker

•    Tallinn: korrusmaja Tondil

    Kaal: 900 gr

    Reklaamid, mida mujal ei olnud:

Euronics, Comarket, Rug Mööbel, kaubamaja ­ilumaailm, Apteek1

•    Tallinn: korrusmaja kesklinnas

    Kaal: 600 gr

    Reklaamid, mida mujal ei olnud:

Sikupilli keskus, Põhja-Eesti Küttepuu, Stockmann, Grossi Toidukaubad, Tulepuu, Diff, 1cosmetics, NIBE soojus­pumbad, Kesklinna sügislaat

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles