Reisifirmad peavad peturiski vähendama

Siiri Erala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Reisile mineja peab ise hoolt kandma, et ta petta ei saaks. Seda kinnitab ka fotokonkursi «Tark tarbija» võidutöö «Seitse korda uuri ja üks kord osta».
Reisile mineja peab ise hoolt kandma, et ta petta ei saaks. Seda kinnitab ka fotokonkursi «Tark tarbija» võidutöö «Seitse korda uuri ja üks kord osta». Foto: Indrek Gutmann

Tarbijakaitse tegi ettepaneku, mille järgi puhkusereisi tellides tuleks kohe tasuda vaid pool selle maksumusest. Turismifirmade väitel on plaani rakendamine võimatu.


Tarbijakaitseameti peadirektor Helle Aruniit rääkis reisijate õiguste teemalisel pressikonverentsil, et on teinud majandusministeeriumile turismiseaduse muutmiseks kaks ettepanekut.

Esimene puudutab reisikorraldajate kohustusliku tagatismäära tõstmist ning teine reiside eest tasumise korda – puhkusereisi tellides peaks kohe tasuma poole selle maksumusest, teise poole aga nädal enne väljasõitu.

Ettepanekud sündisid Aruniidu sõnul pärast reisifirmade mulluse pankrotitulva analüüsi. Selgus, et reisil olevate inimeste kojutoimetamiseks või ettemaksude tagastamiseks ei piisa vähemast kui 15-protsendilisest tagatismäärast.

Praegu nõuavad firmad reisi broneerimisel enamasti täishinna tasumist ja kogu riskikoorem jääb inimese õlule. Eriti suured on riskid neil, kes on valinud mõne kaugema sihtkoha. Sellisel juhul küündivad summad isegi 50 000 kuni 60 000 kroonini ja kui firma pankrotti läheb, on kunde kogu rahast ilma.

«Miks peaks kogu risk jääma tarbija kanda?» küsis Aruniit. Tarbijakaitse ettepaneku rakendumisel jääks vähemalt pool summast inimesele alles.

Turismifirmade liidu asepresident Anne Samlik ütles, et tagatismäära tõstmise osas on turismifirmad tarbijakaitsega põhimõtteliselt nõus, kuid leida tuleb mõistlik protsent.

Reisi eest tasumise korra muutmine pole aga Samliku sõnul võimalik. Seda juba põhjusel, et tšarterreiside puhul tuleb reisikorraldajal lennuki eest maksta kuu aega ette. Samuti on liinilendude rühma­broneeringute ja hotellide grupitellimuste maksetingimused tavalisest karmimad.

«Kui reisikorraldaja peab pool aastat ette maksma praktiliselt 80 protsenti hotelli majutusest ja tasuma ka lennusõidu eest, siis ma ei kujuta ette, kes nendest üldse ellu jääb,» lausus Samlik.

Aruniit lisas, et reeglite muutmine on läbirääkimiste küsimus, kuid ettepanekud on meelega tehtud äärmuslikud. «Teinekord, kui teha väga kardinaalne ettepanek, siis hakatakse tõsiselt mõtlema,» sõnas Aruniit.

Reisifirmade pankrotid 2008

Aaria Reisid OÜ

  • tegevuse lõpetamine ja reiside tühistamine
  • 93 avaldust, kogunõue 1 414 407 krooni
  • tagatis 200 000 krooni
  • tagasimakse ühe tarbija kohta 14 protsenti nõudest

Suntravel AS

  • tegevuse lõpetamine ja reiside tühistamine
  • 20 kaebust, kogunõue 76 401 krooni
  • tagatisraha 500 000 krooni
  • tagasimakse inimese kohta 100 protsent nõudest
  • ettevõte on likvideerimisel

Eurotour OÜ

  • ettevõtte likvideerimismenetlus, reiside tühistamine
  • 47 kaebust, kogunõue 1 815 222 krooni
  • tagatis 200 000 krooni
  • tagasimakse 11 protsenti nõudest
  • ettevõte on likvideerimisel, algatatud kriminaalmenetlus

Linecross OÜ

  • kõikide reiside tühistamine
  • 59 kaebust, nõuded 1 105 249 krooni
  • tagatisraha 200 000 krooni
  • hüvitatakse 18 protsenti nõudest
  • algatatud kriminaalmenetlus. R.Kalda on kuulutatud tagaotsitavaks

Lighthouse OÜ

  • 15 nõuet kogusummas 278 795,50 krooni
  • tagatis 200 000 krooni
  • nõuded hüvitati ühe inimese kohta 81,79 protsenti
  • ettevõte hetkel likvideerimisel

Allikas: tarbijakaitseamet

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles