Näpunäiteid pakettreisi ostmiseks

Siiri Erala
, Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Et reisile minek kindlasti õnnestuks, tuleb hoolikalt reisibürooga sõlmitud lepingut lugeda.
Et reisile minek kindlasti õnnestuks, tuleb hoolikalt reisibürooga sõlmitud lepingut lugeda. Foto: SCANPIX

Eelmisel  aastal jäi ostetud reis helesiniseks unistuseks ligi 170 Eesti inimesele, kuna neile puhkusepaketi müünud reisibürood muutusid maksejõuetuks. Seetõttu tasub turismi kõrghooaja eel üle korrata mõned puhkusepaketi soetamise põhitõed, sest plaanitud ja juba ostetud reisist ilma jäädes on õppetund väga valus.

Valmisreisi ostmisega seotud nüansside mõistmiseks ja tarbijaõigustest arusaamiseks peab reisiostja endale selgeks tegema mõned olulised terminid.

Esiteks tuleb eristada, mis on ja mis pole pakettreis. Pakettreis kestab vähemalt 24 tundi ja koosneb vähemalt kahest ühtse hinna eest ostetud teenusest (näiteks transport, majutus, päralesõit, ekskursioonid).

Just sellise reisi puhul kaitsevad reisiostjat Euroopa Liidu pakettreisi direktiivist tulenevad õigused. Omal käel üksikult ostetud teenustest koostatud reisi puhul need õigused ei kehti.

Tee taustauuring

Teiseks on oluline teada, et turismiturul tegutseb kaht tüüpi firmasid: reisikorraldajad ja reisibürood. Reisikorraldaja koostab valmisreise ja müüb neid ise või siis teiste firmade kaudu. Bürood ise reise ei korralda, vaid tegelevad teiste koostatud pakettide vahendamisega. Eestis tegutsevatest reisiettevõtetest on 63 protsenti just vahendajad.

Kolmandaks peab reisiostja olema tuttav mõistega «tagatis». Reisifirma tagatis on otseselt seotud tarbija raha ja selle kaitsega. Nimelt tähendab tagatis pakettreisidega tegelevate firmade jaoks kohustuslikku kindlustust, millest saab maksejõuetusse sattumise korral reisita jäänud ostjatele tagastada ettemaksud.

Tagatise summa peab Eestis tegutsevatel firmadel katma müüdud reisid sajaprotsendiliselt. Minimaalne tagatise suurus välisreiside müügi korral on 13 000 eurot, lende sisaldavaid pakette koostavatele firmadele aga 32 000 eurot.

Kui terminid selgeks tehtud, tuleb ikka ja jälle talitada vanasõna «üheksa korda mõõda, üks kord lõika» järgi. Kuna reisipaketi ostmine tähendab enamasti teenuste ostmist kaks-kolm kuud või isegi pool aastat varem ning nõuab ettemaksete tegemist üsna suurtes summades, peab firmat väga hoolikalt valima.

Lepingut tuleb lugeda

Enne ostu peab välja uurima, kas valmisreisi müüv ettevõte on korraldaja või vahendaja. Kui tegemist on teise firma reise müüva bürooga, peab vahendaja andma ostjale teada, kes on reisi tegelik koostaja ja korraldaja. Kui seda infot ei anta, ei saa vahendajat usaldusväärseks pidada.

Taustakontroll tuleb enne ettemaksu tasumist teha nii büroole kui korraldajale. Esiteks peaks üle vaatama tarbijakaitseameti kodulehel avaldatud musta nimekirja. Teiseks tuleb majandustegevuse registrist kontrollida, kas ettevõte tegutseb legaalselt (on registreeritud) ja kas tal on ka piisav tagatis. Kolmandaks võiks firma kohta infot otsida tavalise internetiotsingu abil.

Nüüd jõuan tarbija jaoks ilmselt kõige tüütuma punkti juurde – lepingu lugemine. See on tülikas, kuid enda ja oma raha kaitseks tuleb see siiski enne lõplikku nõusoleku andmist läbi lugeda. Tõsi, see võib võtta aega ning tähendada, et tehingut ei saagi netis 15 minutiga või ostukampaania/messi ajal sabas seistes tehtud.

Kiirelt sõlmitud tehing pole aga kindlasti väärt riski, et reisiostja paneb oma raha panti ja käe alla lepingule, mille tingimustest tal aimugi pole. Reisilepingu läbilugemine on kasulik juba ainuüksi seetõttu, et teada, kuidas vajadusel pretensiooni esitada. Enamasti tuleb reisikorraldajat lepingutingimustele mittevastavusest viivitamatult kohapeal teavitada, sest hilisemaid pretensioone arvesse ei võeta.

Võta tšekk

Viimaks üsna primitiivne, kuid 2012. aastal kogetud reisifirmade maksejõuetuste valguses ikkagi vajalik meeldetuletus: nii ettemaksu kui hiljem ülejäänud reisitasu tasumise kohta tuleb võtta tšekk ja seda eriti sularahas arveldades.

Seega peaks reisiostja turismimessil ja ka teiste müügikampaaniate ajal meeles pidama kolme nõuannet: uuri, kes on reisi tegelik korraldaja, tutvu põhjalikult reisilepinguga ja võta ettemaksu tasumisel tšekk. Helesiniseks unistamiseks on aeg siis, kui puhkus juba käes – reisi valides tuleb siiski hoida kainet meelt.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles