Kõik kliendi mugavuse huvides – enne e-raamatu ostmist täida 23 lahtrit

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kui Rahva Raamatu tavaraamatupoes pole ostmine kuigi keeruline, siis e-poes tuleb enne seda teha läbi tõeline kadalipp.
Kui Rahva Raamatu tavaraamatupoes pole ostmine kuigi keeruline, siis e-poes tuleb enne seda teha läbi tõeline kadalipp. Foto: Peeter Langovits/Postimees

Rahva Raamatu veebipoest e-raamatut osta soovinud Indrek Saul avastas üllatuseks, et enne ostu tuleb tal vastata 23 küsimusele. Poe kinnitusel on see kõik vaid kliendi enda huvides ning kohustuslikud on vaid 9 välja.

«Avanev pilt võttis hingetuks ja tundsin, et  «ei saa mitte vaiki olla»,» jagas üllatust oma blogis Indrek Saul, kes soovis Rahva Raamatu veebipoest osta e-raamatu ja kellelt firma nõudis enne selle tehingu tegemist konto loomist, kusjuures link konto tegemiseks saadeti meilile. Mehe sõnul oli registreerimisvorm  nii pikk, et ei mahu ühe ekraani peale ära.

«Tõepoolest, 23 väljaga regamisvormi ei kohta just iga päev. Osav veebimeister võiks 23 väljaga teada saada ka mu aluspesu värvieelistuse,» tõdes mees. Lisaks ees- ja perekonnanimele, isikukoodile, aadressile, paroolile nõuti ka eelistuste kirjapanemist.

«Minu eelistused - mis mõttes? Kas tõesti muud moodi ei saa ma oma e-raamatut osta, kui ei pea avaldama, mida mulle meeldib lugeda ja mida mitte? Ja mis kasu sellest on kui ma ütlen, et mu eelistus on ilukirjandus aga ostan ainult majanduskirjandust? Tark poodnik jälgib, mida kasutaja ostab ja teeb selle põhjal järeldusi,» arutles mees.

Kuna e-raamatu ostmine oli tehtud nii keeruliseks, siis loobus mees selle soetamisest. «Ahh, ega mul nii väga seda e-raamatut vaja olnudki. Ja ilmselt ei ole ma ainus loobuja,» arvas ta.

Kõik ainult kliendi huvides

Rahva Raamatu e-äri arendusjuhi Toomas Aasmäe kinnitusel soovitakse  e-poes kliendi registreerumisel üsna täpseid andmeid, et edaspidine ostmine võimalikult mugavaks teha.

« E-poes registreerumisel nõutakse põhjalikku infot, kuid läbi selle tehakse kindlaks, et kliendi konto on unikaalne, et tema saadavad pakkumised oleks personaliseeritud (luuakse püsikliendi konto ka Rahva Raamatu tavakauplustes,» põhjendas ta poe käitumist.  Kui muidu on  Rahva Raamatu e-poes on võimalik teha ka nn ekspressoste, kus tellimus tehakse e-poes registreerumata, siis e-raamatute puhul sellist võimalust ei pakuta.

«Kuna ühena vähestest Eesti e-poodidest pakub Rahva Raamat kliendile ka võimalust näha kõiki  ostetud e-raamatuid ka enda kasutajakonto all (ning sealt ka ajalimiidi piires neid alla laadida), on e-raamatu ostmisel siiani olnud ka kohustuslik e-poe kasutajaks registreerumine,» kirjutas Aasmäe.

 Ta tunnistas, et samas võib kohustuslik registreerumine teha e-raamatu ostmise ebamugavamaks, mistõttu on  loomisel arendus, kus e-raamatuid on võimalik alla laadida ka ilma e-poes registreerumata. «Loodame seda võimalust pakkuda juba järgmisest nädalast,» lubas ta.

Sauli hinnangul aga on kasutajate vägivaldne registreerimine eilne päev. «Registreerimine peab looma kasutajale väärtust. Kui ei loo, siis läheb kasutaja sellesse veebipoodi, kus teda ei sunnita registreerima,» kirjutas ta. Ta lisas, et kui ettevõte soovib, et kasutajad enda kohta infot avaldavad, siis tuleks küsida ainult seda infot, mida vältimatult ja kohe on vaja.

«Viimane  reegel, mis muide kehtib igasuguse info küsimise kohta igas eluvaldkonnas. Kui inimesed ei saa aru ega näe, kus ja kuidas neilt küsitavat infot (aruanded) kasutatakse, siis nad teevad kõik selleks, et infot mitte anda ja/või kulutada selle peale võimalikult vähe aega. Teisisõnu, saate väljamõeldisi, mitte infot,» kirjutas Saul.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles