Merle Kangur: nutikas veebišoppaja uurib kaupmehe tausta

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Erakogu
Foto: Erakogu Foto: Merle Kangur.

Internetis ostlemine on muutunud tormilise kiirusega osaks argipäevast. E-kaubanduse liidu tegevjuht Merle Kangur kirjutab lihtsatest põhimõtetest, millest mugavuse ja turvalisuse tagamiseks kinni pidada.

Läinud aastal registreeris ennast Eestis Majandustegevuse registris e-kaubanduse vallas tegevaks 781 ettevõtet. See on väga tervitatav trend. Võrreldes tavakaubandusega on e-pood enamasti võimalik püsti panna madalate kuludega. Lisanduvate uute veebipoodidega avaneb tavakasutajatele üha laiem valik koos võimalusega kaupa mugavalt, kas või öösel metsast tellida, mis omakorda elavdab majandust tervikuna.

Igasuguse kiire arenguga käivad paraku kaasas kasvuraskused. E-kaubanduses on üheks selliseks mõnede e-kauplejate usaldusväärsus ning kiiret edu taga ajavate ettevõtete toimetamine turul, mille puhul ei saa alati olla lõpuni veendunud, kas kaup tarnitakse õigeaegselt või kas see üldse pärale jõuab. Õnneks on ausate kauplejate ära tundmine lihtne.

Kui e-kaubandus on sinu jaoks uus, siis esimene samm olgu oma õiguste selgeks tegemine. Parima info sel teemal leiad tarbijakaitseameti kodulehelt. Ostmisel pööra eriliselt tähelepanu tagastustingimuste ning «raha tagasi garantii» olemasolule.

Et sarnaselt tavakaubandusele teeb ka e-kaubanduses ostuotsuse tarbija, soovitame ostjatel jälgida täie tähelepanuga veebipoe ja internetikaupleja tausta.

Korrektselt tegutseva e-poe kodulehel peavad olema toodud kauba tagastus- ja garantiitingimused ning ettevõtja kontaktid (äriregistri nr, kontakttelefon, klienditeeninduse kellaajad, firma juriidiline aadress jne.). Tasuks uurida ettevõtte ja müüja tausta nii guugeldades kui äriregistri andmebaasidest. Viimane annab teadmise ka müüja seadusekuulekuse ja maksekäitumise kohta.

Viimasel ajal on väga levinud erinevates ostukeskkondades ja suhtlusportaalides eraisikutest kauplejate tegevus, mis jätab mulje justkui tegutseks ettevõte. Nende hulgas on paraku palju sellist kontingenti, kes ei kipu täitma ei tarbijate õigusi ega teisi seadustest tulenevaid kohustusi. Tarbijatele peaks olema ohusignaaliks juba see, kui kauba eest tasutav ettemaks palutakse kanda eraisiku kontole. 

E-kaubanduse arengu ja usaldusväärsuse eest seisab hea Eesti E-kaubanduse Liit. Konkreetse kaupmehe kuulumist liitu saad näha liidu liikmete nimekirjast.Need kaupmehed on alla kirjutanud reale eeskirjadele, mis lähevad kaugemale seadustega kehtestatust.

Liit väljastab korrektselt kauplevatele e-poodidele kvaliteedimärgist «Turvaline Ostukoht».Märgist saavad  taotleda e-poed, mis on vähemalt aasta tegutsenud ning olnud Eesti E-kaubanduse Liidu liikmed. Selle aja jooksul jälgime koostöös tarbijakaitseametiga nii oma liikmete tegevust kui ka maksude tasumist ja finantskäitumist.

E-kaubandus ei erine põhimõtteliselt traditsioonilisest kaubandusest, kuid et internetist ostes on tegemist sidevahendi abil sooritatud tehinguga on tarbija õigused mõnevõrra suuremad kui tavapoest ostlemisel. Seda loomulikult vaid juhul, kui müüja järgib seadusi. Pettumuse osaliseks võib saada igal pool, kuid tarbija saab ennast kaitsta eristades usaldusväärset kaupmeest ebausaldusväärsest. Nüüd jääb üle vaid õppida interneti mõistes kahtlast müügiputkat väärikast kauplejast eristama.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles