Varjatud hinnatõusu näide: Pampersi pakk teeb läbi saleduskuuri

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aastal 2003 oli Pampersi pakis suisa 38 mähet.
Aastal 2003 oli Pampersi pakis suisa 38 mähet. Foto: Lauri Kulpsoo/ Postimees

Saksamaa tarbijakaitseühing tegi musta nimekirja 500 tootest, mille sisu on küll pidevalt kahanenud, kuid mille hind on jäänud samaks. Näiteks Pampersi pakis on aina vähem mähkmeid.

Hamburgi tarbijakaitse ühingu koostatud nimekirjas on ka sellised tuntud brändid nagu Pampers ja Pringles, vahendab Local Süddeutsche Zeitungit.

Pampers on vähendanud ühekordsete mähkmete hulka tavapakis alates 2006. aastast. Viimase kärpe ajal vähenes mähkmete arv 37-lt 34ni, kuid hind jäi samaks. «Kui Procter & Gamble jätkab sellist käitumist, siis on mähkmepakk 20 aasta pärast tühi,» ütles Hamburgi tarbijakaitseühingu esindaja Armin Valet.

Suured brändid kasutavadki sageli varjatud hinnatõusu taktikat. Sama võtet kasutatakse ka  pesugeeli, nõudepesumasina tablettide, krõpsude, maiustuste ja koeratoidu puhul. Põhimõte on sarnane: tootja vähendab toote kogust, jättes pakendi samaks või muutes seda vaid veidi. Ostjad sageli ei märka muutust ja usuvad ostes, et kaup on jätkuvalt sama.

Sellist taktikat kasutades on mõne kauba hind kerkinud 60 protsenti, samas kui inflatsioon on Saksamaal hindu tõstnud viimasel seitsmel aastal 12 protsenti.

«Tootjad ei saa nii hinda lõputult tõsta,» rääkis Kölnis töötav juhtimiskonsultant Ulrich Eggert. Ta lisas, et tarbijad ei osta tooteid, mis ei vasta teatud standarditele.

Teised tootjad on küll suurendanud kogust, kuid hinda on tõstetud ebaproportsionaalselt. Näiteks Pringelsi torupakendis on nüüd 190 grammi krõpse, seni oli 165 grammi, kuid 100 grammi hind on kasvanud pea kolmandiku (96 sendilt kasvas 1,26 euroni). Koeratoidu firma Frolic küsib ligi 10 senti rohkem 100 grammi toote eest kui seni.

Ekspertide sõnul tootjad sageli õigustavad hinnatõusu, viidates paremaks läinud omadustele. «Suurem kogus, parem kvaliteet ja kena välimus juhivad tähelepanu hinnatõusust kõrvale,» rääkis Eggert.

 Pampers põhjendas hinnatõusu toote parandamisega, sealhulgas uriini-indikaatori lisamisega, mis nõudis «suuri investeeringuid».  Nõudepesumasinatablettide tootja Henkel õigustas hinnatõusu sellega, et nende toode on aastate jooksul välja töötatud, et «pakkuda tarbijatele paremaid tulemusi.»

Saksa tarbijakaitse hoiatab, et varjatud hinnatõusu puhul maksavad inimesed küll rohkem, kuid saavad vähem.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles