Salamisi mängurakendusi kasutavad lapsed võivad tekitada üüratuid arveid

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Suurbritannias tekitas iPadi kasutanud poiss vanematele enam kui tuhandenaelase arve.
Suurbritannias tekitas iPadi kasutanud poiss vanematele enam kui tuhandenaelase arve. Foto: SCANPIX

Mitmel pool maailmas on hakatud rohkem tähelepanu juhtima alla laetavatele mängudele, mille algtasemed on küll tasuta, kuid teatud tasemele jõudes tuleb mängu jätkamiseks maksta. Lapsed, kes vanemate teadmata mängulisasid ostavad, võivad neile hiiglasliku arve tekitada.

Erinevad mobiilifirmad on loonud oma telefonidele mitmeid keskkondasid, kust registreerimise korral saab alla laadida mänge, muusikat ja muid meelelahutusliku sisuga teenuseid. Samas on aga näiteks mängude puhul levinud selline skeem, kus selle algtasemed on tasuta, kuid teatud tasemele  jõudes tuleb mängu jätkamiseks loovutada ka mingisugune rahasumma.

Helsingin Sanomat kirjutab, et viimasel ajal on Soomes selliseid juhtumeid olnud päris mitmeid, kus lapsevanemad avastavad, et neile on ühtäkki rasvane krediitkaardi- või mobiiliarve tekitatud. Ja siis selgub, et laps on krediitkaardi või mõne keskkonna, näiteks  iTunes-i paroolid pähe õppinud ning sadu või koguni tuhandeid eurosid maha mänginud. Esialgu, kui vanemad tasuta mängu alla laadimiseks loa annavad, ei oska nad ehk aimatagi, et teatud levelile edasi jõudmiseks tuleb ka maksta.

Soome Tarbijakaitseamet uurib hetkel kolme konkreetset juhtumit. Näiteks said hiljuti vägagi ebameeldiva üllatuse osaliseks lapsevanemad, kelle 12-aastane tõmbas nutitelefonile (android) populaarse hobusemängu My Little Pony, millega suurendas mobiiliarvet 900 euro võrra. Ent selliseid näiteid on veelgi.

Eesti Tarbijakaitseameti pressiesindaja Hanna Turetski sõnul pole meil taolisi kaebusi esitatud. Mitmed mängude rakendused on Eestis seotud enamasti vaid krediitkaardiga. Mobiiliarvega on seotud mitmed sisuteenused, portaalides jagatavad krediidipunktid ja muu selline.

«Lapsevanemad peavad aga tähele panema, et kui näiteks iTunes-i kontoga liitumisel esitatakse ka krediitkaardi andmed, siis tuleb allalaadimine kaitsta täiendava salasõnaga. Vastasel juhul võibki laps tasulisi rakendusi alla laadida ilma vanemate teadmata,» rääkis Turetski.

Ta tuletas ka meelde, et mobiilifirmade poolt pakutav limiit ei toimi reaalajas ja seda kontrollitakse sageli üks kord ööpäevas. Seega peavad ebameeldivate üllatuste ärahoidmiseks selgitustööd tegema ka need lapsevanemad, kes on seadnud oma lapse kasutuses olevale kõnekaardile limiidi.

«Muuhulgas tuleb tähele panna, et limiit ei oleks seatud ainult kõneajale, vaid ka muudele teenustele,» selgitas Turetski.

Sarnaselt Soomele on aga taolisi juhtumeid esinenud veel näiteks Austraalias ja Rootsis. Viimases mängis 11-aastane poiss populaarse mänguga Clash of Clans maha 4700 eurot.

Käesoleva aasta aprillis hakkas nutitelefonidele ja tahvelarvutitele tellitavaid lisateenuseid põhjalikumalt uurima ka Suurbritannia Tarbijakaitseamet. Nimelt teatasid Briti ajalehed märtsis viieaastasest poisist Dannyst, kes suutis kümne minutiga maha mängida ligi 2000 eurot.

Poiss sai oma vanematelt loa laadida Apple`i poest uue mängu Zombies vs Ninjas. Kuu lõpus laekus vanematele aga 2000-eurone arve, kuna poiss ostis veel palju mängulisasid, mis tagasid talle 90 000 lisanoolekest, 333 pommi ja surematuse.

Nõuandeid lapsevanematele

  • Kui mäng sisaldab endas ingliskeelset sõna Lite vms piiratud funktsioonile viitavat sõna, siis võib olla enam kui kindel, et seda täies mahus tasuta mängida ei saa.
  • Telefon ei tohiks olla automaatselt nendesse keskkondadesse (ntks iTunes) sisselogitud. Teenusepakkujal on registreerimisel sisestatud andmed (sh krediitkaardi andmed) juba olemas ning sisselogitud oleku korral enne teenuse telefoni laadimist neid ei küsita.
  • Mobiiliteenuseid pakkuvate keskkondade liikmeks astudes tuleb kindlasti tutvuda teenuse tingimustega, sest nendega vaid pealiskaudselt nõustudes ei pruugita teenuse olemusest lõpuni aru saada. 
  • Vahet tuleb teha tasuta ning tasulistel teenustel, mõnel keskkonnal on need lausa eraldi rubriikides, kuid vastava märkega peaks olema varustatud need igal pool.
  • Tasuta teenuse tellimisel tuleb tutvuda sellega, kas tasuta saab teenust tarbida täies ulatuses või tuleb selleks hiljem maksma hakata.

Allikas: tarbijakaitseamet

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles