Josing käibemaksust: tarbijalt võetakse täpselt nii palju kui võtta on

Teelemari Loonet
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
EKI direktor Marje Josing.
EKI direktor Marje Josing. Foto: Peeter Langovits.

Eesti Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing ei arva, et toidukaupade käibemaksu alandamine tooks kaasa toodete odavnemise.

«Ma jagan teiste ekspertide arvamust, et hind ikkagi kujuneb turul ja tarbijalt võetakse ära täpselt nii palju raha kui võtta on,» ütles Josing.

«Konkurents määrab selle. Loota, et toome käibemaksu alla ja see toob jaehinda alla – võib-olla natukene toob konkurentsi tingimustes, aga mitte niivõrd, kui riigi maksukaotus oleks,» oli ta veendunud.

Josingu sõnul pole käibemaksu protsent toote lõpphinna kujunemisel määrav tegur. «Maailmaturu trendid, tooraine hinnatõus, tarbija palgatõus ja nõudluse muutumine – need on sageli palju olulisemad tegurid, mis hinda kaupluses määravad,» rääkis ta.

Selle näiteks tõi Josing asjaolu, et samade toodete hinnad kõiguvad Eesti poodides oluliselt. Näiteks erinevad puuviljade hinnad Säästumarketis ja Tallinna Kaubamajas tunduvalt ja käibemaksuga on sel tema sõnul vähe pistmist. «Seal ei mängi see maks mingit rolli, seal on ikkagi marginaali pool oluline – kulud Kaubamajas on tunduvalt suuremad, kesklinna müügikoht, mugavus ja kõik sellised asjad maksavad,» ütles Josing.

Eestis kehtib kõigile toiduainetele ühtne käibemaks 20 protsenti. Suurem osa Euroopa Liidu riike on aga kõigile või peamistele toidukaupadele kehtestanud ulatuslikke maksusoodustusi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles