Võla meeldetuletamine võib kalliks maksma minna

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Piret Mäeniit sai ähvarduskirja Eesti Energialt. Naine küsib, millal tekib kliendil õigus monopoolsetelt firmadelt nende eksimuste eest trahvi nõuda.
Piret Mäeniit sai ähvarduskirja Eesti Energialt. Naine küsib, millal tekib kliendil õigus monopoolsetelt firmadelt nende eksimuste eest trahvi nõuda. Foto: Toomas Huik

Inimestele igapäevaseid teenuseid pakkuvad firmad võtavad neile võlgu jäänud klientidelt ähvarduskirja saatmise eest lisatasu, põhjendades seda võla menetlemiseks tehtud kulutustega.

Tallinlane Piret Mäeniit leidis ühel päeval oma e-postkastist kirja Eesti Energialt, mis teatas, et ta on 800 krooni võlgu. Tükk aega rikkis olnud arvuti tõttu ei saanud ta arveid õigel ajal kätte.

Naine tunnistas oma viga, palus vabandust ja lubas kohe ära maksta. Mis teda aga häiris, oli kirjas olnud ähvardus.

«Juhul kui maksetähtpäeva ületanud arve ei ole laekunud meie arvelduskontole eelpool nimetatud kuupäevaks, siis edasine võlgnevuse käsitlemine on tasuline,» seisis teates. «Iga järgmise võlgnevusega seotud kirja saatmise tasu on 100 krooni.»

Tasulised kirjad

«Miks mind kui muidu korralikku klienti niiviisi ähvardatakse? Millest tuleneb ja millega on põhjendatud see järgmise kirja saatmise tasu?» tekkisid Mäeniidul küsimused. «Kuidas saan end tarbijana kaitsta, et monopoolne ettevõte mulle suvalisel hetkel neid järgmisi kirju ei saadaks?»

Eesti Energia jaeäri kommunikatsioonijuht Kristjan Hamburg vastas seepeale, et kui klient ei tasu Eesti Energia arvet tähtajaks, saadetakse talle selle kohta meeldetuletus, mille lähetamise kulud kannab ettevõte.

«Kui klient meeldetuletuse saamise järel võlgnevust ei tasu, kujuneb järgnev võlamenetlus tema jaoks tasuliseks,» selgitas ta. «Sellepärast olemegi lisanud meeldetuletuse tekstile vastava teate, et juba ennetavalt teavitada kliente arve mittetasumisele järgnevast tasulisest võlamenetlusest.»

Eesti Energia kliendi jaoks on tasulised väljalülitamishoiatus ja võlgnevusteade. Sada krooni hõlmab lisaks tavakirja saatmise kulule kogu Eesti Energia töötajate tööd võlaprotsessis ja võlamenetluse halduskulusid.

«Korralikult arveid maksev klient ei pea kinni maksma võlgu olevate klientide peale kulutatavat aega ja raha,» teatas Hamburg.

SEB saadab 3. päeval pärast võlgnevuse tekkimist kliendile SMSi teel meeldetuletuse, mis on tasuta. Lisaks võtab kliendihaldur võlgnikuga kontakti, et selgitada välja makse viibimise põhjus.

Esimene tasuline kiri läheb laenude puhul teele seitsmendal päeval pärast võla tekkimist. «Selleks ajaks peaks olema välistatud, et makse viibib näiteks kliendi hajameelsuse tõttu,» ütles SEB avalike suhete juht Silver Vohu.

Teine tasuline kiri saadetakse 21. võlgnevuspäeval. Tasulised kirjad katavad kulutusi, mis pangal on tulnud teha võlaprotsessi haldamise ajal. Kirjade saatmine on ette nähtud panga hinnakirjaga, mis on ühtlasi laenulepingu osaks.

Kliendil õigusi pole

Esimese kirja puhul on tasu 20 ja teise puhul 80 krooni. Juhul kui kliendil on maksega viivitamiseks mõjuvad põhjused, võib haldur otsustada ka tasulisi kirju mitte saata.

Need vastused läbi lugenud, ütles Piret Mäeniit: «Omakorda ootan kannatlikult aega ja hinnakirjade koostamist selleks, et tarbija saaks näiteks elektrikatkestuste, tänavasulgemise ja muude kommunaalmajanduslikult tingitud ebamugavuste, ajakaotuse ja lisatööde eest sajakrooniseid või mis iganes summas viivis- ja menetlustasusid nõudma asuda.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles