Audi sõidukoolitusel pakutavad elamused annavad kasulikke kogemusi

Margus Mihkels
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Audi R8.
Audi R8. Foto: AFP / Scanpix

«Ma olen surnud ja taevasse läinud,» mõtlesin ühel tuulisel hommikul Kuressaare lennuväljal seistes. Sest stardiplatsil ootasid mind Audi maastur Q7, maailma küllap võimsaim pereauto RS4 Avant ja luksussedaani kuju võtnud hävituslennuk S8.

Õige pea sai siiski selgeks, et – õnneks! – pole ma mitte surnud, vaid täie elu ja tervise juures ning võin Audi sõidukoolitusest (peenema nimega Audi Driving Experience) täit rõõmu tunda.

Päev algab tiiruga maasturi Q7 roolis. Pärast lühikest asfaldi- ja kruusateejuppi jõuame vanasse karjääri, ja siin nõrganärvilistele armu ei anta.

Kujutlege, et sõidate rahulikult mööda põldu, ja korraga avastate, et olete umbes kümnemeetrise peaaegu püstloodis langeva järsaku serval. Ettevaatlikult jalga pidurilt kergitades tõmbub selg higimärjaks, sest umbes kaks tonni kaaluv Q7 hakkab järsakuseinast alla libisema: mure savijas kruus on nii libe, et auto mitte ei veere, vaid libiseb nõlvast alla. Kui mägipidur autot pidurdada üritab, kostab põhja alt nii hirmsaid raksatusi, et tahaks autost välja hüpata, aga instruktor viipab julgustavalt käega.

Alla jõudnud, näib nõlv vastupidiselt ootustele täpselt sama järsk kui ülalt alla vaadates. Aga siiski tundub, et üles sõita kuidagi lihtsam. Käik sisse, gaasi täpselt nii palju, et auto liiguks, ja… täpselt keset nõlva suretan mootori välja. Mootor käima, käik sisse, gaasi ja – rataste alt lendab kruusa ja väiksemaid kive, aga auto ei liigu.

Instruktorilt mõned õpetussõnad kuulnud, lasen autol tagasi veereda, võtan veidi hoogu, hoian mootori pöördeid ühtlastena ja lendan vups! nõlvast üles.

Harjutused lipulaevaga

Ehkki karjääris turnimine tekitab õhinat, pole see teab mis kunst – auto on niivõrd hea, et kas või poole kõrvaga instruktorit kuulates saab igaüks kõikidest takistustest jagu.

Päevakava järgmine punkt, harjutused 450-hobujõulise S8 roolis, nõuab aga juba suuremat keskendumist.

Ülesanne on lihtne: lennuväljale märgitud raja ühes otsas on teega risti mõned koonused. Raja teises otsas jõmiseb stardivalmis S8, kaks meest sees. Kui koonuste juures seisev instruktor viipab, lööb juht jala gaasipedaalile. Vahetult enne koonuste juurde jõudmist hüüab kõrvalistuja, kas takistusest tuleb mööduda paremalt või vasakult, ning siis tuleb juhil kogu keharaskusega pidurile hüpata ja samas veel rooli keerata, et auto ettenähtud pidurdusmaa jooksul seisma jääks.

S8 saavutab sajakilomeetrise tunnikiiruse 5,1 sekundiga, seega võis auto kiirus hetkeks, kui kõrvalistuja suunamärguande andis, olla umbes 150 kilomeetrit tunnis. Sellisel kiirusel täiest jõust pidurdada ja samas järsult rooli keerata tundub hullumeelsusena, aga S8 reageeris hullumeelsele manöövrile vaid kindalaekas vedelenud pastaka veeremisega laeka ühest servast teise.

Äkiline pereauto

Seejärel on aeg proovida RS4 Avanti. Hobujõude on autol küll 30 võrra vähem kui S8l ehk 420, aga see-eest on auto ka mitusada kilo kergem, nii et kaalu ja võimsuse suhe on veel parem.

Seekordne harjutus on vana hea «põdrakatse» ehk siis tuleb mööda põigata ootamatult teele tekkivast takistusest. Alguses on kõik lihtne. Asfalt on kuiv, takistuse lähenedes võib hoogu vähendada ja oma asi, kummalt poolt «põdrast» möödud.

Aga siis hakkavad instruktorid kiusama. Ära pidurda. Lülita stabiilsuskontroll välja. Anna rohkem gaasi. Oota, me kastame asfaldi märjaks.

Ja ega rohkem olegi vaja, et lihtsana paistev harjutus trikimehele vääriliseks ülesandeks saaks. Sajakilomeetrise tunnikiirusega kuivalt asfaldil märjale keerata on sama hea kui ühe külje rattad jääle juhtida. Auto tahab vasakut külge ette nügida, keeran rooli libisemisele vastu, patsutan pidurit, krutin veel natuke rooli ja… Korraga kaoks minu ja auto vahelt nagu igasugune side ning kõrvulukustava rehvikiunumise saatel teeb Audi asfaldil oma viis-kuus täispööret, enne kui seisma jääb.

«No mis sa siis rapsisid selle rooliga,» on instruktori lühike kommentaar. Kannatlikult nagu algklassiõpetaja loeb ta mulle vead ette, annab mõned soovitused ja ennäe imet! Järgmine katse tuleb nii hästi välja, et mine või ise instruktoriks.

Audi sõidukoolitus 2007

25. mail Riias Bikernieki ringrajal 12.-16. septembrini Eestis (täpne koht pole veel teada) Autodena kasutusel uhiuued mudelid R8 (Riias) ja S5 (Eestis). Lisainfot Audi sõidukoolituse kohta vaata: www.audi.ee/experience www.eurospeedway.de www.audi-drivingexperience.com

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles