Mis muudab ratturi pimedas nähtavaks?

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ratturi turvavarustuse test Nõmmel.
Ratturi turvavarustuse test Nõmmel. Foto: Karli Saul/SCANPIX

Lisaks seadusega nõutud kodarahelkuritele ning esi- ja tagatulele müüakse rattapoodides mitmeid lisasid, mis peaksid aitama ratturil end paremini nähtavaks teha. Tarbija24 katsetas, milline neist teeb ratturi pimedal ajal autojuhile kõige paremini nähtavaks.

Rattatulede ja helkurite test toimus Nõmme terviseraja äärde jääval teel, kus puudus tänavavalgustus. Katsetamise aeg oli ideaalilähedane – kella poole üheksa paiku oli juba pime ning lisaks sadas korralikku vihma. Umbes 120 meetri pikkusel pimedal teel sõitnud ratturi nähtavust hindas kogenud autojuht Mihkel Mõisnik.

Erinevate tulede ja helkurite nähtavust hinnates tõdes ta, et kõige paremini on autojuhile näha esituli ja helkurvest. Tagatule nähtavus sõltus sellest, kas see vilkus või mitte. «Kiiresti vilkuv tagatuli on kõige halvemini näha. Mida kaugemale läks, seda kehvemini see paistis ja ühel hetkel oli tavalist punast helkurit ka paremini näha kui seda,» arvas ta.

Kui sama tagatuli lihtsalt põles, oli selle nähtavus suurepärane. Autojuhi hinnangul olid katsetamise ajal juhuslikult mööda sõitnud rataste tagatuled paremini näha, kuigi olid katses osalenust väiksemate LED-lampide arvuga. Samas ei vilkunud need nii kiiresti.

Testrattur Hendriku arvates on kiirelt vilkuvad tuled väga head päevasel ajal sombuse või vihmase ilma korral. Kuigi nii mõnedki autojuhid on nurisenud, et helkurvest ja vilkuvad tuled segavad sõitmist, siis Mihklit need ei häiri. Pigem teevad talle muret jalakäijad, kel pole helkureid ja keda on õhtusel ajal hoolimata tänavavalgustusest raske märgata.

Pimedus toob kaasa traagilised õnnetused

Maanteeameti liikluskasvatuse talituse juhataja Urve Sellenbergi sõnul on rattaga sõites ülioluline kindlaks teha, kui nähtav pimedas ollakse. Ta soovitas inimestel endil katsetada, kui töökorras rattatuled ja helkurid on, samuti tasub vaadata, kas need ikka välja paistavad. «Tihti on nii, et pannakse tagumine tuli tööle ja siis tõstetakse pakiraamile kott, mis selle täiesti ära varjab,» tõi Sellenberg näite. Kui pakiraami peal on lapsetool, tuleb tagumine tuli või helkur kinnitada selle külge.

Kuigi tänavu pole ratturitega traagilisi õnnetusi veel juhtunud, näitab maanteeameti kogemus, et pimedate sügisõhtute saabudes pole neist pääsu. «Päris eakad rattasõitjad on korralikud ja liiguvad kasvõi helkurvestiga, aga veidi nooremad ratturid, nii pisut üle 50-aastased on need, keda pole pimedas maanteel üldse näha,» tõdes ta.

Kui päevasel ajal teeb kirev rattakostüüm sõitja liikluses hästi nähtavaks, siis pimedas riiete peale lootma jääda ei tasuks, olgu need nii uhketes värvides kui tahes. «Riietest on abi ainult siis, kui sinna on helkur peale õmmeldud,» tõdes Sellenberg.

Testi kokkuvõtteks tuleb tõdeda, et seadusepügal, mille järgi peab rattal olema ees valge ja taga punane helkur, vähemalt ühe ratta mõlemal küljel kollane või valge helkur ning pimedal ajal peab rattal ees põlema valge ja taga punane tuli, on Eesti pimedaid õhtuid arvestades igati mõistlik.

Testi tulemused

Helkurvest – suurepäraselt näha nii eest- kui tagantvaates.  

 Pedaalihelkurid – kuigi neid esialgu kavas testida polnud, selgus juba katsetamise alguses, et need on kaugele näha. Tavalistele ratastele on need paigaldatud juba tootja poolt, sportratastel puuduvad.

 Helkurpaelad – püksisääre ümber olevad paelad (mis ühtlasi takistavad ka püksisääre keti vahele jäämist) on vastu sõitvale juhile hästi näha ainult siis, kui jalg on põlvest sirge.  Ajajooksul nende sära tuhmub ja need muutuvad vähem nähtavaks.

 Väike LED esituli – teeb sõitja autojuhi jaoks hästi nähtavaks, kuid tee valgustamiseks sellest ei piisa. Sobib korralikult valgustatud tänaval sõitmiseks, valgustamata teel sõitmiseks tasuks soetada vähemalt kolme pirniga LED-lamp.

 Tavaline kodarahelkur – väga hästi nähtav. Seda juhul,  kui on puhas.

 Kodarale kinnitatavad helkurpulgad – kui tavaline oranž kodarahelkur oli väga hästi nähtav, siis need paistavad välja vaid väga lähedalt. Porise ilmaga võib nende nähtavus halveneda, kui mustaks saavad.

 Punane tagatuli – oli väga hästi nähtav, kui ei vilkunud. Kiiresti vilkuvat tuld u 60 m järel ei näinud.

 Tagumine punane helkur –hästi nähtav enamuse distantsist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles