E-sigareti garantii võib tarbijates segadust tekitada

Piret Lakson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
E-sigaret
E-sigaret Foto: Timo Arbeiter / Valgamaalane

Tarbija24 poole pöördunud kliendil, kellel läks nädal pärast e-sigareti ostu katki aurusti, keelduti see välja vahetamast, kuna garantii kehtivat vaid e-sigareti akule.

«Ostsin ülemöödunud nädalal Torupilli Selverist E-smoke poest 25-eurose e-sigareti, ent juba kuue päeva pärast läks aurusti katki. Jalutasin siis garantiipaber näpus poodi tagasi, kuid seal ütles teenindaja, et garantii kehtib vaid akule ja midagi ei ole teha. Nii ma ostsingi uue aurusti hinnaga 10 eurot,» rääkis klient. Ta lisas, et katki läks see normaalse kasutuse käigus, kui oli kolm korda täitevedelikku juurde lisanud.

E-smoke OÜ esindaja Ljubov Klimenko ütles, et aurusti on kuluosa ja neid tulebki vahetada, mistõttu sellele garantiid anda ei saa. E-sigareti akule kehtib E-Smoke poodides garantii vaid kaks kuud.

Elgery Group ettevõtete juhatuse liikme Oliver Lehtsaare sõnul kehtib neil akudele garantii 3-6 kuud ostukuupäevast ja kuumutile 14-30 päeva. «See aga sõltub konkreetse mudeli spetsiifikast ja kuumuti elueast,» märkis Lehtsaar. Ta täpsustas, et erinevatel mudelitel on erinev garantii. «Kõikidel toodetel, mis ei ole kuludetail, on veel kaks aastat pretensioonide esitamise aeg.» Kuumuti on kuludetail temas peituva kütteelemendi piiratud eluea tõttu.

«Meie poodides on pigem personaalne lähenemine ehk vahetame tooteid ka siis kui garantii läbi, kui leiame, et vea põhjuseks on tehase defekt,» nentis Lehtsaar.

«Aurusti on võimalik kümne sekundiga läbi põletada, kui seda valesti kasutada,» lausus eCig Group OÜ juhatuse liige Sven Kotke, kelle sõnul ei vaevu paljud kasutajad kasutusjuhendit lugema ja rikuvad aurusti ära juba enne kasutamist. Ta lisas, et akut nii kergesti rikkuda ei saa ning sellest tulebki garantii vahe. Nicorex annab akudele kuus kuud garantiid, aurustile aga kümme päeva. «Seda juhul, kui inimene seda ise ära pole rikkunud,» ütles Kotke.

Tarbijakaitseameti pressiesindaja Hanna Turetski sõnul võib garantii olla erinevatele toote osadele erineva pikkusega, kuid kaheaastane pretensiooni esitamise õigus on tervele tootele ja ka kõikidele osadele vaatamata sellele, mida müügigarantiiga tarbijale lubatakse.

Aurusti eluiga päevades mõõta ei saa. See sõltub tarbitud vedeliku kogusest, vedeliku puhtusest, aurusti kvaliteedist ja akust. Normaalse kooslusega peaks aurusti hästi töötama umbes 30-50 ml vedelikuga. «Oleme kuulnud, et turul on igasuguseid kibedaid ja musti vedelikke, mis ummistavad aurustid juba esimese kasutuskorraga,» tõdes Kotke.

Halva vedeliku tunneb ära, kui aurusti ummistub paari esimese pudeliga, samuti väheneb auru hulk, kibedus kraabib kurku ja pole puhast maitset. Hea vedelik on mahe ja puhta maitsega, millega kestavad aurustid ka märgatavalt kauem.

Oluline teada

Pretensiooni esitamise õigus tulenevalt võlaõigusseadusest tähendab, et tarbijail on õigus puudusega kauba või teenuse puhul esitada müüjale kaebus kahe aasta jooksul alates ostmise päevast. «Seega võid ostetud jalatsite, mööbli, kodutehnika, jalgratta ja ka e-sigareti  või mis tahes muu kaubaga, mis läheb katki, lakkab töötamast või ei vasta muus osas lepingutingimustele, kahe aasta jooksul poodi tagasi pöörduda ning esitada müüjale kaebus,» selgitas Turetski. Alati on müüjal õigus kahelda selles, kas tekkinud viga on tingitud toote puudulikust kvaliteedist või tarbija on ise toote purunemises süüdi.

Vastavalt võlaõigusseadusele on puudusega kauba korral tarbijal õigus:

  • nõuda esmalt asja tasuta parandamist või selle asendamist uue kaubaga.
  • nõuda ostuhinna alandamist või lepingu tühistamist, kui müüjal ei ole võimalik kaupa parandada või asendada; parandamine või asendamine ebaõnnestub; müüja ei ole kauba puudust mõistliku aja jooksul kõrvaldanud.

Et kõiki ostetud kaupadega seotud probleeme oleks lihtsam lahendada, tuleks kindlasti säilitada ostudokumendid (ostutšekk, leping jne), mis tõendavad, et ost on sooritatud just sellest poest või teenindusettevõttest ning just sel kuupäeval. Ilma müüki tõendava dokumendita võib müüja probleemi lahendamata jätta.

Lisaks pretensiooni esitamise õigusele võib müüja toodetele anda lisaks ka garantii ehk võlaõigusseaduse mõistes müügigarantii. Samas on oluline teada, et mõiste garantii kasutamise teises tähenduses, kui seda käsitletakse võlaõigusseaduses, on keelatud. Nimelt on võlaõigusseaduse § 230 kohaselt müügigarantii müüja poolt antav lubadus teatud ajaperioodil pakkuda tarbijale seadusest soodsamat seisundit. Ehk teisisõnu võib garantiiga pakkuda tarbijale suuremaid õigusi kui eeltoodud õigused, mis kehtivad kaheaastase pretensiooniesitamise perioodil.

Pretensiooni esitamise õigusele lisanduvateks eelisteks, mis lubavad sõna garantii kasutada, on näiteks selle kestvus rohkem kui kaks aastat, tootel ilmnenud puuduse kõrvaldamise ajaks asendustoote pakkumine jms. Oluline on, et kui tootele antakse garantii, peavad selle tingimused olema fikseeritud ning nendega peab saama eelnevalt tutvuda ning kui vaja, siis ka kirjalikul kujul kaasa saama.

Seega, garantii on vabatahtlik ja selle andmine ei ole kohustuslik, kuid selle andmine või mitteandmine ei võta tarbijalt seadusega sätestatud pretensiooni esitamise võimalust. Kui tarbijale pakutakse müügigarantiid, siis tarbijal on õigus valida, millist õiguskaitsevahendit ta kasutab.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles