TJA: mobiilside pole inimõigus, et peaks olema igal pool kättesaadav

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mobiililevi oli laulupeo ajal häiritud.
Mobiililevi oli laulupeo ajal häiritud. Foto: Mati Hiis / Õhtuleht

Tehnilise Järelevalve Ameti ametniku Oliver Gailani hinnangul suhtuvad Eesti inimesed mobiilsidesse kui inimõigusesse, mis peab alati ja kõikjal olema kättesaadav. Tegelikult pole ühelgi mobiilifirmal kohustus sellist võrku rajada.

«Me Tallinna kesklinnas ei ole (mobiililevi – toim) mõõtmas käinud, aga hiljuti tegime Eestis  väikse ringi peale ja sealt selgus, et kõneõnnestumised  olid eri võrkudes olid 97 kuni 99 protsenti,» rääkis Tehnilise Järelevalve Ameti sideteenuste osakonna juht Oliver Gailan. Ta lisas, et sageli põhinevad kurtmised kehva levi üle inimeste emotsionaalsel arvamusel, sest kontrollima minnes probleemi pole.

Ametniku arvates kasutavad inimesed tänapäeval mobiilseid teenuseid nii palju, et iga väike puudus teenusest tundub juba häiriv. «Inimeste ootused mobiilsidele on läinud väga suureks ja kindlasti on see muutnud inimeste valuläve madalamaks,» oli Gailan veendunud.

Gailani sõnul pole kusagil sätestatud mingeid norme mitu kõnet peab õnnestuma. Mobiilsidet pakkuvad ettevõtjad ehitavad tema sõnul võrke ja teenuse kvaliteedi üles  vastavalt oma võimalustele ja ärihuvidele. «Kuskil ei ole  kohustust pakkuda igal pool, igas keldris, igal tänaval teenust,» rõhutas ta. Gailani sõnul suhtuvad Eesti inimesed mobiilteenusesse kui inimõigusesse. «Et see peab igal pool töötama nui neljaks, igas talus, igas metsatukas, aga kindlasti see nii ei ole,» oli ametnik veendunud. Kuigi viimastel päevadel on EMT kliendid surisenud kehva andmeside kvaliteedi üle Tallinna kesklinnas, siis ka seal võib Gailani sõnul olla kohti, kus on probleeme. «Raadiolevi  puhul mõjuvad teatud füüsikaseadused ja igale poole igasse nurgatagusesse sa ei jõua. Võid teha nii hea võrguplaneeringu kui tahes ja kui palju tahes raha sisse panna, aga ikka jäävad kohad, kus seda teenust ei ole,» toonitas Gailan.

Vead telefonis ja võrkudes

Ametniku sõnul on mobiilsidevõrgu ja telefoni koostöö väga oluline kvaliteetse teenuse pakkumiseks. «Aina kiiremini tuleb uusi mudeleid peale ning tihti on ka mudelitel teatud tarkvaravigasid, mis võivad kvaliteeti mõjutada, põhjustada näiteks kõnede katkemist või ei suuda telefon võrku vahetada» rääkis ametnik. Gailani sõnul tuleb kindlasti ette ka võrguplaneerimise vigu, aga need kõrvaldatakse väga ruttu.

Arvestades seda, et  mobiilsidefirmade kliendibaas on 500 000 kuni 800 000 inimest, siis paarkümmend kaebust levi kohta on ametniku sõnul väga väike protsent. «Kuna mobiil on tänapäeval kogu aeg käes, küll loetakse meile, uudiseid, helistatakse, siis tänu sellele tulevad probleemid rohkem esile,» oli ta veendunud.

Gailani sõnul pole konkreetseid uuringuid ei ole tehtud, aga räägitakse, et telefonide enda kvaliteet on halvenenud. «Suured ekraanid ees, taga suur aku ja sinna vahele tuleb mahutada erinevad antennid ja raadiosa, mis peaks levi tagama,» nentis ta. Gailani sõnul on mobiiltelefoni ehitus kompromiss, kus esikohale seatakse selle välimus, sest just selle järgi inimesed endale telefoni valivad.

Häid soovitusi pole

«Kõik need asjad kokku tekitavad inimestes subjektiivset kvaliteedi languse tunnet,» tõdes ta. Gailani sõnul on amet aastate jooksul mõõtnud kõnede õnnestumise tõenäosust ja see protsent ei ole praktiliselt muutunud.

Küsimusele, mida ikkagi halva side korral teha, vastas ametnik, et head soovitust ei olegi. «Kui inimene on enda arvates leviaugus, siis proovige teist telefoni, äkki see on parema leviga,» pakkus ta välja ühe võimalus. Gailan lisas kohe, et tegelikult ei ole sideettevõtjal  kohustust tulle kliendile vastu ja tagada igas metsatalus ja –tukas levi. Ka soovitas ta teavitada probleemist ettevõtet. «On soovitatud telefon käsitsi 2G võrku lülitada, aga kui inimene tahab kiiret mobiilset internetti kasutama hakata, siis peab ta hakkama 3G-d sisse lülitama nind see on ebamugav ja ei pruugi meelde tulla,» tõdes ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles