Ostmine nõuab dietoloogi, matemaatiku, keemiku ja mehaaniku teadmisi

Siiri Erala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Poeskäik nõudis ostjalt teadlikkust juba pool sajandit tagasi ja olukord pole parem ka nüüd.
Poeskäik nõudis ostjalt teadlikkust juba pool sajandit tagasi ja olukord pole parem ka nüüd. Foto: Peeter Kümmel / Sakala

Täpselt 48 aastat tagasi kõneles USA president J.F.Kennedy avalikkuse ees esimest korda tarbijate põhiõigustest ja tõi välja, et poeskäimine nõuab perenaistelt ülimaid teadmisi. Eesti tarbijakaitse juhi Andres Sooniste arvates peavad Ühendriikide endise presidendi sõnad ka täna paika.

«Tuhanded majapidamistarbed sisaldavad kahjulikke aineid. Igal aastal lisatakse meie toidule või pritsitakse meie viljale uusi kemikaale. Üheksakümmend protsenti tänapäeva ravimiretseptidest kirjutatakse ravimitele, mida kakskümmend aastat tagasi ei tuntudki. Et üks koduperenaine suudaks tänapäeval õigesti ja ökonoomselt majapidamisega tegeleda ja perele sisseoste teha, peab ta olema korraga dietoloog, matemaatik, keemik ja mehaanik,» rääkis Kennedy 1962. aastal.

Sooniste pidas neid sõnu jätkuvalt päevakajaliseks ja ka ettekande seda osa, kus suurmees juhtis tähelepanu vajadusele kaitsta tarbijaid pettuste, eksitava reklaami ja kauba puuduliku märgistuse eest.

Pea poole sajandi eest tehtud ettekannet on oluliseks pidanud ka muu maailm ja alates 1983. aastast märgib 15. märts rahvusvahelist tarbijaõiguste päeva. 

Eesti tarbijakaitse põhialused ja tarbija õigused said kirja 1994. aastal jõustunud tarbijakaitseseadusesse. Selle kolm peamist põhimõtet on, et kaupmees vastutab müüdavate kaupade ja teenuste eest; müüdav kaup peab olema ohutu ja vastama lubatule; kaupmees peab ostjale andma tõest infot, et too saaks teha teadliku valiku.

Sooniste märkis, et seadustest olulisem on tegelikult inimeste ja kaupmeeste vaheline  usaldus.

«Seadustega tagatud õiguste valguses on siiski olulisim saavutada kaupade-teenuste pakkujate ning tarbijate vahel usalduslik suhe ning tarbijate õigustel peab olema meie  mõtetes iga päev oluliselt suurem tähendus,» ütles ta. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles