Pensionär jätkab võitlust tasulise paberarve vastu

Tiina Kaukvere
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Starmani auto.
Starmani auto. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Tallinnas elavat pensionäri Eevit šokeeris aasta tagasi Starman, kes hakkas küsima paberarve eest 50 senti teenustasu. Eevi on olnud Starmani klient kümmekond aastat. Aasta hiljem ei jäta ta jonni ja ütleb, et ei ole nõus endale e-arvete saamiseks e-posti aadressi tegema.

«Ma olin isegi nii šokeeritud, et tahtsin Starmani selle 50 sendi pärast maha võtta,»  rääkis Eevi aasta tagasi.

Nüüd võttis naine taas Tarbija24ga ühendust, et uurida, kas ettevõttel on õigus paberarve eest ikka raha küsida, sest Starman ei võimalda e-arvele ligipääsu, kui inimene pole teinud endale e-posti. Seda ta aga teha ei soovi.

Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna spetsialist Epp Joala selgitas, et kaupleja peab peab andma tarbijale kauba või teenuse eest tasumisel ostmist tõendava dokumendi.

Riigikohtu halduskolleegium on oma otsuses leidnud, et kõik kauba müümisega seotud kulud tuleb kajastada müügihinnas. Tarbijakaitseseadus sätestab küll kaupleja kohustuse teavitada tarbijat teenuse hinnast ja sellele lisatavatest tasudest või teenuse tariifidest, kuid eelkõige on silmas  peetud seda, et teenusele lisatav tasu saaks olla tasu teenusega seotud lisahüve eest.

Võiks mõnele tasuta olla

Seniste tavade ja praktika kohaselt ei ole arve paberkandjal esitamist ja selle saatmist peetud teenusega seotud lisahüveks. Kauplejad on aga asunud seisukohale, et paberil saadetav arve on teenusega kaasnev lisahüve, mida tarbijale tema soovil pakutakse.

Tarbijakaitseamet möönas, et paberarve tarbijale edastamine on seotud teatavate kuludega, mille tõttu erineb paberarve saatmise kulu arve tarbijale e-posti aadressile toimetamisega võrreldes.  

Kehtiv õigus ei välista otseselt ja selgelt paberarve tarbijale saatmise eest tasu küsimist. Vaba turumajanduse põhimõtte kohaselt on kauplejal õigus kehtestada oma müügitingimused ja hinnakujundus on kauplejatele vaba.

Tarbijakaitseamet on arvamusel, et paberkandjal saadetavad arved võiksid olla tarbijatele, kellel ei ole muul viisil võimalik arvet saada,  tasuta. Kuna seadusega ei ole otseselt keelatud arve saatmise eest tasu küsimine, ei ole aga ametil alust sellise tegevuse keelustamiseks, juhul kui paberarve esitatakse tasuta või edastatakse tarbijale tasuta muude kanalite vahendusel (e-posti teel).

Eevi aga tõi välja, et tema ei soovi endale e-posti aadressi teha, kuna ta ei kasuta seda ning sinna hakkab kogunema rämpsposti. Samas ei ole siis võimalik ka Starmani e-arvet tellida.

Starmani kommunikatsioonispetsialist Kristi Reiland kinnitas, et Starmanil on olemas küll iseteeninduse keskkond, kus saab muuhulgas vaadata teenuseid ja esitatud arveid ning tellida e-arvet, kuid kasutajakonto loomiseks on vajalik e-posti aadress.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles