Mis juhtub supermarketis, kui elekter kaob?

Hanneli Rudi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Corbis / Scanpix

Elektrikatkestusi tuleb ikka ette ja seda isegi suurtes linnades. Tarbija24 uuris, kuidas sel juhul poest välja pääseb ja kas ostjatel tuleb enne lahkumist läbida turvakontroll.

«Prismades hakkab elektrikatkestuse korral tööle avariivalgustus, mis on piisav, et kliendid näeksid kauplusest välja minna,» rääkis Prisma turundusjuht Silver Säga. Tema sõnul jäävad kassad elektrikatkestuse korral tööle. «Kliendid, kellel on maksmine pooleli, teenindatakse lõpuni ning ülejäänud kaupluses olevad inimesed juhatab Prisma personal müügisaalist välja,» selgitas ta.

Kõik poeuksed, mida haldab Prisma, lähevad elektrikatkestuse korral ise automaatselt lahti. Mõnedes Prismades, mis asuvad suuremates kaubanduskeskustes, hakkavad tööle kaubanduskeskuse varugeneraatorid ja klient ei pruugi elektrikatkestusest teadagi saada.

Kui elektrikatkestus on ette teada, toob Selver poodi varugeneraatori. «Ootamatute katkestuste jaoks meil generaatoreid ei ole,» rääkis Selveri pressiesindaja Annika Vilu.

Elektrikatkestuse puhul lõpetatakse pooleliolevad tehingud, sest kassad saavad jätkata tööd umbes kümme minutit. «Kui tuled kustuvad, läheb põlema evakuatsioonivalgustus, uksed saab panna tööle käsitsi,» sõnas Vilu. Teenindajad ja turvatöötajad juhatavad kliendid kauplusest välja ja nad läbivad kassatsooni, kuid lisaturvakontrolli neile ei tehta.

Vilu sõnul püüab kaupluse juhataja kohe katkestuse alguses järele uurida, kas katkestus on hetkeline või võtab selle likvideerimine rohkem aega.

Kui katkestus on lühike, jääb personal kauplusesse, kui aga pikem, lähevad töötajad koju. «Lühiajalise elektrikatkestuse puhul külmikud kaetakse, pikema puhul viiakse kriitilised tooted lähimasse Selverisse,» rääkis pressiesindaja.

Ka Rimil pole kauplustes varugeneraatoreid. Elektrikatkestuse korral juhatatakse kliendid kauplustest välja. «Mingit täiendavat turvakontrolli klientidele sel puhul pole me korraldanud,» rääkis Rimi pressiesindaja Katrin Bats. Ta lisas, et Rimi kassasüsteemid on varustatud vastava toiteallikaga, mis võimaldab pooleliolevad tehingud lõpetada.

Elektrikatkestuse korral ei ole ostjatel põhjust muretseda, et nad poest välja ei saa, sest automaatselt avanevad uksed on avatavad ka käsitsi. «Kauplustes on erijuhtudel käitumise kohta olemas käsiraamat ning see näeb ette kohustuse aidata klientidel ohutult väljuda ning uurida, mis on rikke põhjus. Samuti on neil kohustus teavitada juhtunust vastutavaid inimesi,» selgitas Bats.

Ta lisas, et elektrikatkestusi tuleb kauplustes ikka ette, aga mitte väga sageli, üks või kaks korda aastas. «Seni suuremaid konflikte sellest pole tekkinud ning kõik sarnased olukorrad on leidnud väga rahumeelse lahenduse,» kinnitas pressiesindaja.

Maxima pressiesindaja Erkki Erilaid kinnitas, et elektrikatkestuse korral jätavad inimesed oma kauba maha ja nad juhatatakse tavasissepääsude kaudu välja, lisaturvakontrolli ei tehta neile sellegi keti poodides. Varugeneraatoreid poodides pole. «Katkestusi ikka juhtub, kuid siiski väga harva ning kuna me oleme selleks valmis ja personal teab, kuidas käituda, oleme suutnud kaupluse enamikul juhtudel uuesti avada juba mõne tunni pärast,» sõnas Erilaid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles