Sõbratransport – asendus pöidlaküüdile

Tiina Kaukvere
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sõbrapäeval õhtul sõitis Piiu Pilt (vasakult) taas Tartust Tallinna, kaasreisijateks seekord Triin Libe ja Epp Libe.
Sõbrapäeval õhtul sõitis Piiu Pilt (vasakult) taas Tartust Tallinna, kaasreisijateks seekord Triin Libe ja Epp Libe. Foto: Kristjan Teedema

Suhtlusportaal Face­book kubiseb erinevatest kogukondadest, millega liitujad sõidavad tihti ühist marsruuti. Üksi reisimise asemel otsivad autoomanikud sõidukaaslasi, et kulud väiksemad oleks.

Kaasreisijad saavad sihtkohta umbes poole odavamalt kui bussiga. Nii on näiteks grupis «Hiiumaa sõbratransport» 2400 inimest, Pärnu-Tallinn-Pärnu grupis üle 5000 inimese ning Kuressaare ja mandri vahet sõitjaid 4500.

Enim inimesi on grupis Tartu-Tallinn-Tartu, kus liitunuid üle 8000. Vähemalt kolm korda kuus sõidab sellel suunal ka Tallinna Tehnikaülikooli äriinfotehnoloogia üliõpilane Piiu Pilt, kes töötab Tartus Eesti Hariduse ja Teaduse Andmesidevõrgus EENet. Neiu lõi mullu novembris autokohtade jagamise portaali

car.piu.ee, kus sohvrid saavad kalendrisse lisada Tallinna ja Tartu vahel sõitmise aegu.

«Facebooki kogukond on küll olemas, aga kui tahta sõitu pikalt ette planeerida, kaovad teadaanded infovoos ära. Portaalis on kalender, kus toimuvad sõidud on näha,» selgitab Pilt.

Teine pluss on see, et pärast sihtkohta jõudmist saab reisija jätta juhile tagasisidet tulevaste reisijate tarbeks. «Nädala lõpus on väga palju sõitjaid – kümme sõitu iga päev vähemalt.»

Pealinnas kinnisvaramaaklerina töötav Taaniel Tooming sõidab samuti sageli Tartu ja Tallinna vahet ning otsib reisikaaslasi Facebooki abil. Tema sõnul on nädalalõppudel auto täitumine minutite küsimus.

«Auto komplekteerimine käib põhimõtte järgi, et kes ees, see mees. Ma pole kunagi autot täiesti täis võtnud – niimoodi on kõigil rohkem ruumi ja mugavam olla,» lausub Tooming.

Tallinna ja Tartu vahelise sõidu eest küsitakse tavaliselt viis eurot igalt reisijalt.

«Kui võtta kolm reisijat peale, saab bensiiniraha enam-vähem tagasi,» ütleb Pilt, kes hindab oma bensiinikuluks edasi-tagasi sõidu puhul 35 eurot. «Kui mõlema otsa peale saab kolm inimest, saab kokku 30 eurot. Mina ise maksan siis viis eurot, mis on oluliselt vähem kui bussiga. Tulu ei teeni, vaid aidatakse kulusid jagada.»

Sõitjateks on üldjuhul noored, Tartu-Tallinna suunal tudengid. Reisijate tausta Pilt ei kontrolli, ehkki Facebooki vahendusel on seda lihtne teha.

«Tavaliselt kontrollitakse ikkagi autojuhi tausta,» nendib neiu, kes tunnistab, et autojuhil on suur vastutus. «Mul on probleemidevaba liiklusminevik, siis ilmselt ei mõtle selle peale väga, et midagi võiks juhtuda.»

Kui Tallinna ja Tartu vahet sõidab busse sageli, siis Haapsalust Tartusse ülikooli käivatele noortele on sõbratransport peaaegu asendamatu.

«Bussiliiklus on üsna halb. Haapsalust stardib hommikuti kell 6.45 ainuke buss ning pühapäeval ei ole see just kõige parem variant, kui saaks terve päeva veel kodus olla,» nendib Tartus õppiv Anton.

Tartust väljub Haapsallu buss küll 16.45, kuid selle reisi maksumus on 14 eurot. «Enam ei ole ka soodustusi õpilastele, need kehtivad ainult laupäeval, mil keegi ei sõida, ning hinnaks on 9.80,» lisab Anton, kes sõidab seetõttu autoga kolm korda kuus Haapsalu ja Tartu vahet ning püüab iga kord kedagi kaaslaseks leida.

«Milliseks mõjuteguriks bussifirmadele «sõbrataksod» kujunevad, näitab aeg, praegu sellise linnadevahelise liikumisviisi mõju tunnetatav ei ole,» kinnitab Eesti Bussi juhatuse liige Tõnu Ruusamäe, kes toob välja, et busside kasuks räägivad siiski kindlad väljumisajad ja reiside ette planeerimise võimalus ning samuti turvalisus.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles