Laeval varitseb raharöövlist telefonivõrk

Marina Lohk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Õiged hinnad EMT kodulehel.
Õiged hinnad EMT kodulehel. Foto: Postimees.ee

Tallinna ja Helsingi vahel kurseerival Viking Line’i laeval XPRS tuleb mobiiltelefoni kasutades ettevaatlik olla – automaatse võrguvaliku korral võib sattuda ülikallisse satelliitvõrku.

Populaarsesse reisifoorumisse trip.ee ilmus mõnda aega tagasi hoiatus – nimelt valinud Elisa kliendi telefon mainitud laeva pardal viibides Tallinna lähedal Seaneti võrgu ja pelgalt minuti kestnud kõne läinud seetõttu maksma mitukümmend krooni.

Viking Line’i Eesti tegevjuhi Inno Borodenko selgitusel pakub firma koostöös Rootsi ettevõttega Seanet Maritime Communications AB laeval XPRS alates aprillikuust satelliitvõrku, et kliendid saaksid olla kogu reisi vältel ühenduses maaga.

Viking Line eirab seadust

Borodenko selgitusel peaks automaatsele võrguvalikule seadistatud mobiiltelefon valima Seaneti võrgu vaid siis, kui oma operaatori levi ära kaob või liiga nõrgaks muutub. Sellist võrku ei tohi kasutada kaldale lähemal kui 3,7 kilomeetrit, mida ka järgitakse.

Sõltuvalt operaatorist kaob mobiililevi Tallinna-Helsingi liinil sõites umbes Soome lahe keskpaigas, samamoodi kaob ka internetiühendus. Seanet võimaldab lisaks mobiilikõnedele kasutada ka traadita internetti.

Kui internet on laeval tasuta, siis mobiilikõned lähevad harjumuspäraste Euroopa Liidu rändlushindadega võrreldes tunduvalt rohkem maksma. Hind sõltub mobiilioperaatorist.

Näiteks Tele2 ei ole Seanetiga lepingut sõlminud ja seetõttu selle operaatori kliente hiigel­arve ei ähvarda. EMT ja Elisa pakuvad aga teenust üpris kopsaka hinnaga.

Juba kõnealustustasu on EMT-l 25,91 krooni ja Elisal 29,29 krooni, minutihind aga vastavalt 18,35 ja 20,75 krooni. Vastuvõetava kõne minutihind on aga Elisa puhul soodsam – 15,25 krooni –, EMT küsib selle eest lausa 75,56 krooni.

Paraku ei teavita Viking Line oma kliente üüratutest hindadest kuigi hoolikalt. Borodenko kinnitusel öeldakse reisi alguses neljas keeles, et laeval on tasuline mobiiliteenus, kuid hinda seejuures ei mainita, mis pole tarbijakaitseameti pressiesindaja Kadri Kauksi sõnul piisav.

Hinnad on küll esitatud laeva infotahvlitel ja Viking Line’i kodulehel, kuid paraku pole need korrektsed. Nii Elisa kui EMT kõnealustustasu on jäetud mainimata, peale selle on vastuvõetava kõne maksumus EMT võrgus kirjas tegelikust mitu korda väiksemana.

Laevafirma tunnistab süüd

Kuigi tärniga on juurde märgitud, et hinnad kehtivad 2010. aasta märtsikuus ning Seanet nende eest ei vastuta, ütles tarbijakaitseameti osakonnajuhataja Hanna Turetski, et kui Viking Line pakub oma laeval sellist teenust, peavad nad inimestele näitama kehtivat ja õigete andmetega hinnakirja.

Borodenko tunnistas tegelikest hindadest kuuldes, et Viking Line vastutab väära info edastamise eest, ning lubas vea võimalikult kiiresti parandada.

EMT avalike suhete juht Kaja Sepp märkis, et firma on juba palunud Seanetil loobuda teenuse osutamisest Tallinna-Helsingi liinil, kus mobiililevi kaob vaid umbes kümneks minutiks, mis on kopsaka arvega võrreldes väike ebamugavus. 

«Klient saab Seaneti võrku saabudes küll sõnumi hindadega, kuid ikka võib juhtuda, et ta enne helistamist või kõne vastuvõtmist sõnumit ei loe,» märkis Sepp, lisades, et pikkadel merereisidel on Seaneti teenus põhjendatud.

Ka Elisa lubas teenusest Soome lahel loobuda, kui Seanet ei alanda hindu euroliidus kehtivate rändlushindadega samale tasemele.

KOMMENTAAR

Margus Kasepalu
konkurentsiameti pea­direktori asetäitja

Kogu Euroopa majanduspiirkonnas rändlust reguleeriv määrus sätestab eurotariifi ainult maapealsetele üldkasutatavatele mobiiltelefonivõrkudele. Seega on sideettevõtjad vabad nende teenuste hinnakujunduses, mis regulatsiooni alla ei kuulu.

Satelliitvõrgu vahendusel osutatud teenused on üsna laialt levinud näiteks kaugliinilennukite pardal. Hind on sellisel teenusel muidugi üpris soolane, olenevalt firmast võib see ulatuda 140–150 kroonini minuti kohta.

Viking Line’i puhul tundub, et tarbijatele ei ole antud piisavalt teavet selle kohta, mis teenusega Seaneti puhul tegemist on ja mis see maksab.

Samas oleks igati põhjendatud, et objektiivne hinnateave oleks tarbijale kättesaadav talle kõige mugavamal viisil.  Lisaks võiks olla ka teave selle kohta, kuidas Seaneti võrku vältida, võttes oma telefonis automaatse võrguvaliku seaded maha. 

Ei ole loogiline eeldada, et tarbija on kursis kõneedastusmeetoditega laeval. Kuna võrkude vahetus toimub Euroopa Ühenduse piires, kus mobiilsideteenuste hinnad on reguleeritud, siis ei pruugi pahaaimamatu tarbija hinnamuutusest teadlik olla.

---------------------
Kadri Kauksi
tarbijakaitseameti pressiesindaja

Kui tarbija telefonis on automaatne võrguvalik, siis mobiiltelefon valibki kõige tugevama leviga võrgu. Kui tarbija valib käsitsi operaatori, siis saab ta valida endale sobivaima hinnaga operaatori.

Kui inimene tunneb, et automaatselt teise võrku sattumisega on kaasnenud kulutused, millest teda eelnevalt ei teavitatud või mille kohta tal polnud võimalust kuskilt lugeda, võib ta esitatud arve vaidlustada.

Kuna kõnealusel juhul on teavitamises eksinud Viking Line, tulekski pöörduda laevafirma poole või vajadusel tarbijakaitseametisse.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles