Tarbijakaitse: Uus Maa pole endale mõisteid ikka selgeks teinud

Marina Lohk
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panther Media/Scanpix

Tarbijakaitseamet teatas kinnisvarabüroo Uus Maa vastulause peale, et ettevõte pole endale siiani selgeks teinud, mis vahe on garantiil ja pretensiooni esitamise õigusel.

Uus Maa avaldas veebruaris reklaami, kus väitis, et annab esimese kinnisvarabüroona Eestis välja juriidilise garantii kõigile elukondliku kinnisvara maaklerilepingu sõlminud klientidele, garanteerides ettevõtte vahendatud üüri- ja müügilepingute juriidilise korrektsuse täiendavalt kuueks kuuks pärast tehingu toimumist.

Sellega jäeti tarbijakaitseameti teatel mulje, justkui tarbijale antaks lisatagatis, ehkki lubatud kuuekuuline garantii oli lühem kui seadusega ettenähtud kaheaastane pretensiooni esitamise periood. Uus Maa tunnistas tarbijakaitseameti teatele vastulauseks saadetud avalduses, et sõna «garantii» kasutamine oli viga, kuna see on seaduses määratletud mõiste ja annab ostetud kaubale kaheaastase kaitse.

Tarbijakaitseameti selgitusel võib aga tootele või teenusele anda garantii, aga seda ei pea tegema. «See on vabatahtlik, kauplejal/teenusepakkujal ei ole selleks mingit seadusest tulenevat kohustust.

Küll on aga kaupleja/teenusepakkuja võlaõigusseaduse järgi kohustatud lahendama tarbija pretensiooni ehk kaebust juhul, kui pärast kauba/teenuse ostmist selgub, et tegemist on puudusega kauba/teenusega. Pretensiooni on tarbijal kauplejale/teenusepakkujale õigus esitada kahe aasta jooksul alates ostetud kauba/teenuse kättesaamisest. Tarbijal on seejuures õigus nõuda kauplejalt esmalt asja tasuta parandamist või selle asendamist uue kaubaga. Kui need variandid pole võimalikud, siis on tarbijal õigus nõuda raha tagastamist või ostuhinna alandamist.

Müügigarantii on müüja või tootja lubadus müüdud asi garantiis või reklaamis ettenähtud tingimustel tasuta või tasu eest välja vahetada, parandada või tagada muul viisil asja vastavus garantiis või reklaamis ettenähtud tingimustele, millega antakse ostjale seaduses sätestatust soodsam seisund.

Seega kui kaupleja/teenusepakkuja otsustab pakkuda oma tootele/teenusele garantiid, siis peab ta garantiiga pakkuma tarbijale suuremaid õigusi kui need õigused, mis kehtivad kaheaastase pretensiooni esitamise perioodi jooksul. Nii ei saa garantii kestus olla näiteks kuus kuud (nagu Uus Maa juhtumi puhul) või aasta, see peab olema rohkem kui kaks aastat, sest kaupleja/teenusepakkuja ei saa garantiiga vähendada ega muuta enda seadusest tulenevat kohustust vastutada asja lepingutingimustele vastavuse eest kahe aasta jooksul.

Samuti võib garantii sisaldada muid selliseid hüvesid, mis ei tulene seadusandlusest, nagu näiteks asendustoote andmine garantiiremondi ajaks, ööpäevaringne klienditeenindus. Lisaks sellele, et Uus Maa pakkus kuuekuulist garantiid, esitas ta garantiina ka võlaõigusseadusest tulenevaid maakleri igapäevaseid kohustusi. Garantiiga oleks ettevõttel aga tulnud pakkuda midagi enamat kui seaduses sätestatu.»
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles