Lugeja küsib: mis saab siis, kui bussijuhil pole vahetusraha?

Liis Velsker
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Bussipileti paber ja vahetusraha.
Bussipileti paber ja vahetusraha. Foto: Marianne Loorents / Virumaa Teataja

«Ma ei ole Tallinna elanik ning seega pean ostma igal korral bussist pileti (ainuke võimalus minu teada, kust piletit soetada). Bussis on küll olemas teave, et palume leida täpse raha, kuid alati päris täpset raha anda ei ole. Oleks mõistlik eeldada, et kuna see on ainuke võimalus pileti ostuks, siis bussis peaks olema teatud määral ka vahetusraha. Olen proovinud näiteks 2 euro eest osta sooduspiletit (olen õpilane) ning bussijuht on öelnud, et tagasi pole anda. Kuna aga ei tahaks riskida trahviga, siis olen ikkagi ostnud ja polegi raha tagasi saanud. Mida aga sellises olukorras teha? Kas mul on õigus sellisel juhul pilet ostmata jätta, kuna see pole minust sõltuv probleem, et bussis vahetusraha pole? Või ongi normaalne, et ostan pileti, aga raha tagasi ei saa? Samuti, kuidas toimida siis, kui pileti aparaat ei tööta? Kas sel juhul saab trahvi piletita sõidu eest?» uuris Tarbija24 lugeja Linda.

Vastab Tallinna Linnatranspordi ASi avalike suhete osakonna juhataja Sirje Roht:

Kuna lugejakirja alusel on küsimuse esitajaks õpilane, kehtib temale tasuta sõidu õigus. Tasuta saavad Tallinna ühistranspordis sõita õpilased (kuni 19 aastased k.a), kes on kantud Eesti Hariduse Infosüsteemi EHIS riiklikku andmebaasi (õpivad Eesti koolis). Õpilastel tuleb selleks osta Ühiskaart (roheline kaart) hinnaga 2 eurot.

Ühiskaarti võib asendada muu kontaktivaba kaart (näiteks õpilaspilet), mis vastab RFID tehnoloogiat toetavale standardile. Ühiskaart tuleb isikustada, seda saab teha tasuta aadressil www.pilet.ee või 1 euro eest ostupunktis. Oma sõit tuleb Ühiskaardiga valideerida kohe peale ühissõidukisse sisenemist. Kogu info Tallinna piletisüsteemi, sõidu eest tasumise korra, piletihindade, sõidusoodustuste jms kohta asub Tallinna kodulehel aadressil http://www.tallinn.ee/est/pilet/Tallinna-uhistranspordi-piletiinfo .

Mittetallinlasest üliõpilastel on õigus sõita soodushinnaga. Selleks tuleb osta Ühiskaart hinnaga 2 eurot, see kaart isikustada. Kaardi isikustamine ei ole kohustuslik, kuid isikustamata kaardile müüakse ainult täishinnaga pileteid, isikustatud kaart võimaldab aga saada soodustust.

Ühiskaardile tuleb laadida raha või osta e-pilet. Seda saab teha müügikohas, mobiiliga või internetis. Isikustatud Ühiskaardile saab e-pileteid osta ja raha laadida nii isikukoodi kui ka Ühiskaardi numbri abil. ISIC kaardile saab e-pileteid osta ja raha laadida vaid isikukoodi abil.

Kontaktivabale õpilaspiletile saab e-pileteid osta ja raha laadida nii isikukoodi kui ka õpilaspileti numbri abil. Vahetult pärast ühissõidukisse sisenemist tuleb oma sõit valideerida. 

Õpilasel ja üliõpilasel, kelle rahvastikuregistrijärgne elukoht ei ole Eesti Vabariik, on ISIC Scolar või ISIC Student kaardi alusel õigus kasutada juhilt ostetud ühe sõidu sooduspiletit 0,80 eurot.

Kui ühissõidukis validaator ei tööta, ei ole sõitjal tehniliselt võimalik oma ühiskaarti valideerida ning sellisel juhul ei ole ta Tallinna ühistranspordis sõidu eest tasumise korda rikkunud. Mittetöötava validaatori korral näeb seda ka Mupo piletikontroll oma süsteemi kaudu ja sõitjale trahvi ei määra. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles