Briti teadlased töötavad universaalse vähki tuvastava veretesti kallal

Marina Lohk
, Tarbija24 reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Mida varem vähk diagnoositakse, seda parem, kuid näiteks melanoomi, käärsoolevähi ja kopsuvähi puhul on see sageli üsna raske. Suurbritannia teadlastel õnnestus aga välja töötada vähki tuvastav veretest.

Bradfordi ülikooli teadlased avaldasid oma töö tulemused ajakirjas The FASEB Journal (the Journal of the Federation of American societies for Experimental Biology), kirjutab medicalnewstoday.com.

Teadlaste sõnul aitaks test teatud sümptomite puhul vähki paremini tuvastada, säästes aega ja raha ning vältides invasiivseid protseduure, nagu kolonoskoopia ja biopsia. Samuti oleks testist kasu patsientide puhul, kellel kahtlustatakse raskesti diagnoositavat vähki.

Lymphocyte Geno_.me Sensitivity (LGS) test võtab vaatluse alla valged vereribled ja mõõdab nende kahjustusi ultraviolettkiirguse toimel. Teadlaste sõnul kahjustab UVA DNA-d ning valged verelibled on osa organismi loomulikust kaitsevõimest.

«Me teame, et nad on stressi all, kui võitlevad vähi või teiste haigustega, nii et mind huvitas, kas on võimalik näha veel mingeid mõõdetavaid muutusi, kui viia nad veel suurema stressi alla UVA kiirguse abil,» selgitas uuringu juhtivautor, professor Diana Anderson.

«Me leidsime, et vähki haigestunud inimeste DNA kahjustub ultraviolettkiirguse toimel kergemalt kui teistel inimestel, nii et see test näitab tundlikkust kogu DNA kahjustumise suhtes rakus.»

Teadlased kasutasid oma uuringus 208 inimese vereproove ja kuigi see kogus on üsna väike ja edasised uuringud on vajalikud, ütleb Anderson, et test võimaldas siiski selgelt eristada terveid, vähikahtlusega ja kinnitatud vähidiagnoosiga patsiente ning on seega potentsiaalselt väga võimas diagnostiline vahend.

Praegu viivad teadlased läbi kliinilist uuringut, et välja selgitada LGS testi efektiivsust kolonoskoopia vajalikkuse ennustamisel.

Kommentaarid