Maailmakuulus kiirtoit saab 65-aastaseks

Rivo Veski
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Karrivorstide väljapanek Berliini karrivorsti muuseumis.
Karrivorstide väljapanek Berliini karrivorsti muuseumis. Foto: SCANPIX

Täna sai maailmakuulus Saksamaalt pärit kiirtoiduroog karrivorst 65-aastaseks.

Saksa versioon karrivorstist, mis tähendab tegelikkuses vorsti, mida kastetakse pulbristatud vürtsidega kaetud ketšupi sisse, kirjutab The Local. Selline viis karrivorste pakkuda on saanud nii populaarseks, et enamik turiste ei lahku Saksamaalt enne, kui on üht proovinud.

Herta Heuwer, kes karrivorstist kiirtoidulegendi tegi, jõudis selleni puht juhuslikult.

«Segasin ürte ja vürtse tomatikastmega täiesti igavusest – maitse tuli suurepärane,» ütles endine kiirtoidu kioski pidaja.

Kümme aastat pärast vihmast 1949. aasta septembrit registreeris Heuwer oma retsepti Müncheni patendiametis, kus see algselt «Chillup’iks» nimetati. Nimekuju valikul sai määravaks kaks retsepti põhikomponenti – tšilli ja ketšup (ingl k – chilli, ketchup).

Teenindusluugiga kiirtoiduhaagis töötas toona Berliini Ameerika sektoris, lähedal Checkpoint Charlie’le. Täna pakub samas kohas avatud karrivorstimuuseum turistidele sama palju põnevust, kui ajalooline Külma sõja aegne Checkpoint Charlie. Igal aastal käib ligi 80 000 turisti muuseumist läbi.

Näiteks möödunud aastal vitsutasid sakslased ja Saksamaa külastajad umbes 60 miljonit vürtsises kastmes karrivorsti.

Isegi kui karrivorstike pole just kõige tervislikum, on see odav, kiiresti valmiv ja ülimaitsev. Seetõttu seisab Berliini esimese karrivorstiputka taga pidev järjekord inimesi. Arstide pahameeleks serveeritakse vorsti ja karrikastet koos friikartulite ja kuhja majoneesikastmega.

«Meie oleme karrivorste söönud viimased kolm päeva,» ütleb 20-aastane Berliini elanik Lisa The Localile, kui näitas talle külla sõitnud tädile ja onule Saksamaa pealinna vaatamisväärsusi.

Teine kohalik, Hendrik Siemers ütles, et sööb karrivorsti ainult neli või viis korda aastas, kuid usub, et see on lisaks kohalikele populaarne ka turistide seas.

Aga nagu iga teine tugev bränd peab ka karrivorst tihedas konkurentsis ellu jääma ning suutma üha laiemale tarbijaskonnale alternatiive pakkuda. Nii on karrivorste saadaval ka taimetoitlastele, mis on ilma nahata. See versioon on jõudnud ka paljude tipprestoranide menüüsse.

Romantikaotsijatele pakub CurryCologne Kölnis spetsiaalseid küünlavalgusega õhtusööke paaridele – toiduks ikka mõistagi karrivorst friikartulitega.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles