Kiirlaenu saamiseks trikitatakse kontodega

Rivo Veski
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kiirlaenu reklaam.
Kiirlaenu reklaam. Foto: Toomas Huik

Kiirlaenu küsijad kasutavad mitmeid skeeme, et krediidiandjalt soovitud raha saada - näiteks omatakse mitut kontot, millest sobivaima väljavõtet laenusaamisel esitletakse, harv pole ka väljavõtete võltsimine.

Tarbijakaitseameti, võlanõustajate, kiirlaenuandjate ja Omniva esindajad arutasid neljapäeval tarbijakaitseametis toimunud ümarlaual kiirlaenudega seonduvaid probleeme ning seda, mida saaks üheskoos kiirlaenuturu korrastamiseks ette võtta.

Tallinna sotsiaaltöö keskuse võlanõustajate Birgit Raamatu ja Heete Simmi sõnul on makseraskustesse sattunud inimeste hulk aastaga pea kahekordistunud.

«Krediidiandjad ei tea laenu väljastades kliendi muid kohustusi teiste krediidiandjate ees ega kontrolli alati laenusaaja tegelikku maksevõimet,» ütlesid nad. Nende sõnul on sageli probleemiks ka see, et laenutaotlejal endal puudub vastutustunne anda õigeid andmeid.

Ka tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste nentis, et praegune kiirlaenuturu seis ei ole kiita. «Tarbijakaitseameti ja andmekaitseinspektsiooni kevadised ühiskontrollid näitasid, et laenuvõtjate krediidivõimelisuse hindamine jätab tugevasti soovida,» lausus ta.

«Üha sagedamini on laenuvõtjate makseraskustesse sattumine ja nendega kaasnevad probleemid saanud alguse just isikusamasuse tuvastamise väärkasutusest ja ebapiisavast maksevõime hindamisest,» rääkis Sooniste, kelle sõnul kinnitab seda ka võlanõustajate hinnang olukorrale.

Kiirlaenuandjate esindajad märkisid, et laenutaotleja sissetulekut on keeruline kontrollida, sest võimalused selleks on piiratud. Olukorra parandamisele aitaks kaasa Krediidiinfos väljatöötamisel olev nn positiivne laenuregister, kus oleksid kirjas isikute kohustused.

Kiirlaenuandjad ütlesid ka, et kuigi nad küsivad laenutaotleja kontoväljavõtet, ei pruugi see näidata reaalset olukorda, kuna inimesel võib olla mitu kontot ja ta näitab selle konto väljavõtet, mille põhjal ta kõige tõenäolisemalt laenu saaks. Sagedased on ka olukorrad, kus laenuvõtjad võltsivad kontode väljavõtteid.

Positiivse poole pealt märkisid kiirlaenuandjad, et nende ja isikusamasuse teenust pakkuva Omniva vahel on koostöö pidevalt arenev. See võiks anda võimaluse tarbijate krediidivõimekuse paremaks hindamiseks.

Lisaks tutvustati ümarlaual tarbijakaitseameti koostatud juhendit tarbijakrediidi pakkujatele ja -vahendajatele ning arutleti selle üle, milline võiks olla kiirlaenuandjate hea tava ja kas seda on üldse vaja. Ümarlaual osalenud leppisid kokku, et kõlanud ideede ja võimalike lahenduste arutamiseks kohtutakse selle aasta lõpus uuesti.

Ümarlaua idee sündis suve hakul tarbijakaitseameti korraldatud kiirlaenuteemalise konverentsi järelkajana kõlanud turuosaliste ettepanekutest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles