Kasutatud autoga sai sõita kõigest paar päeva

Piret Lakson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kasutatud auto ostuga võib alt minna. Pilt ei ole looga seotud.
Kasutatud auto ostuga võib alt minna. Pilt ei ole looga seotud. Foto: SCANPIX

Kasutatud sõiduauto mootorist hakkas päev pärast ostu tulema tugevat suitsu, põhjuseks purunenud mootori turbo. Sõiduki müünud Autosalong OÜ ei nõustunud aga remondikulusid tasuma.

Klient ostis 9. mail Autosalong OÜ-lt 2007. aasta kasutatud sõiduauto Volkswagen Golf Plus, mis maksis 6690 eurot, seisab tarbijakaebuste komisjonis. Enne uuris ta sõiduauto ajalugu Volkswageni esindajalt Mųller Auto Viljandi OÜ, kus tehti autole diagnostika kahel korral. Nende käigus sõidukil olulisi puudusi ei tuvastatud.

Päev pärast ostu hakkas aga sõiduauto mootorist tulema tugevat suitsu ning lõpuks läks ka mootoririkke tuli põlema. Klient viis sõiduauto Mųller Auto Viljandi OÜ-sse, kus tuvastati, et sõiduauto mootori turbo on purunenud. Klient teavitas sellest kohe ka kauplejat Autosalong OÜ, kes aga lahendust ei pakkunud.

Seega asendas mootori turbo Mųller Auto Viljandi OÜ, kes esitas selle eest 742-eurose arve. Klient võttis Autosalong OÜ-ga telefoni teel ühendust ning nõudis turbo asendamise kulude hüvitamist. Kirjaliku pretensiooni esitas ta 22. mail.

Klient leiab, et sellise rikkega ei ole võimalik sõiduautot kasutada. 8. juulil esitas ta kaebuse tarbijakaitseametile, 28. augustil pöördus ta tarbijakaebuste komisjoni poole.

Autosalong OÜ ei nõustu kliendi kaebust rahuldama, väites, et mootori turbo oli töökorras, kui sõiduk ostjale üle anti, vastasel juhul ei oleks klient saanud sellega nende juurest ära sõita.

Kaupleja nendib, et Mųller Auto Viljandi OÜ-s tunnistati sõiduk eelnevalt korrasolevaks ning kui viimane oma tehnilise võimekuse ja oskusteabega ei suutnud turbo riket tuvastada, siis neil puudub selleks igasugune võimalus. Autosalong OÜ tuvastab sõiduki korrasoleku vaid proovisõidu ja visuaalse vaatlusega.

Autosalong OÜ leiab, et kasutatud sõiduki puhul tuleb arvestada, et sellel on senisest tavapärasest kasutamisest tingitud kulumine, mida sarnastel uutel sõidukitel tõenäoliselt ei ole.

Kliendi esindaja, KIA Auto garantiispetsialist Gert Kautlenbach leiab, et turbolaaduri rike ei teki hetkega - liugelaagri ebapiisav määrimine põhjustab liigse kulumise, mis omakorda põhjustab turbolaaduri rikki minekut.

Kliendi esindaja ei ole nõus kaupleja väitega, et turbolaadurit tuleks käsitleda kulumaterjalina. Kautlenbachi väitel ei ole ta oma praktikas kohanud ühtegi juhtumit, kus tootja käsitleb turbolaadurit kui kuludetaili.

Dokumentaalselt on Mųller Auto Viljandi OÜ ostueelse kontrolli käigus märkinud ära ka karteripõhja vahelise lekke. Lisaks väitis Kautlenbach, et vaidlusalusel turbol on kahes kohas näha parandamise jälgi. Nii on ta seisukohal, et turbolaaduri rike võib olla tekkinud kahel põhjusel, kas turbolaaduri võlli ebapiisavast õlitamisest või parandamise käigus õlikanalisse sattunud silikoonitüki või muu mustuse ummistusest. Seega pidi tema sõnul torbo rike olemas olema juba sõiduauto ostmisel, kinnitas Kautlenbach.

Mųller Auto Viljandi OÜ nendib, et ostueelses kontrollis vaadatakse mootorit, käigukasti ja muid kinniseid detaile visuaalselt, mille käigus ei tuvastatud ühtegi viga, mis viitaks defektsele turbole.

Tarbijakaebuste komisjon otsustas, et kliendi kaebus kuulub siiski rahuldamisele. Nimelt on sõiduki turbo rike käsitletav lepingutingimustele mittevastavusena, kuna takistab tarbijal kasutamast sõidukit sellel eesmärgil, milleks ta selle soetas.

Istungil osalenud eksperdid leiavad, et turbo purunemine saab tekkida pikemaajalise kasutamise tagajärjel, mistõttu pidi puudus olemas olema juba ajal, kui sõiduk kliendile üle anti. Vastupidist ei ole kaupleja menetluse käigus ka tõendanud.

Kui ostja nõuab õigustatult asja parandamist ja müüja ei tee seda mõistliku aja jooksul, võib seaduse järgi ostja asja ise parandada või lasta seda teha ning nõuda müüjalt selleks tehtud mõistlike kulutuste hüvitamist.

Klient teatas kauplejale sõiduki purunenud turbost koheselt ning saamata kaupleja seisukohta, lasi ta purunenud turbo asendada Mųller Auto Viljandi OÜ-l, misjärel esitas klient Autosalong OÜ-le kirjaliku pretensiooni turbo asendamisega seotud kulutuste hüvitamise nõudega.

Seega teeb tarbijakaebuste komisjon Autosalong OÜ-le ettepaneku hüvitada tarbijale sõiduauto Volkswagen Golf Plus turbo asendamisega seotud kulu summas 742 eurot.

Kui vaidlevad pooled komisjoni otsusega ei nõustu või seda ei täida, on neil õigus pöörduda kaebuse lahendamiseks maakohtusse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles