Kuidas Zarast maailma suurim rõivatootja sai?

Rivo Veski
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Zara rõivakauplus Londonis
Zara rõivakauplus Londonis Foto: UPPA/Photoshot/SCANPIX

Maailma üks suurimaid rõivatootjaid, mille peakontor ja põhilisim tootmine toimub Euroopa pinnal, on hispaanlaste kiirmoebränd Zara.

Digitaalne peegel, mis võimaldab kliendil riidepoes riideid selga proovida ilma enda riideid seljast võtmata. Riiul riietega on ühes servas kauplusest, teises asub aga iseteeninduskassa, kus kliendid saavad oma väljavalitud rõivastelt turvaelemendid iseseisvalt eemaldada ja oma kauba eest tasuda, kirjutab The Telegraph.

Umbes nii näeb välja tulevikukauplus, mille arendamisega Põhja-Hispaania pisikeses linnas Arteixos asuvas tööstuslinnakus tegeletakse.

Tööstuslinnak ise ei anna väliselt aiumugi, et selles paikneb maailma suurim moekombinaat. Ettevõte, mis on uurinud oma ostjate ootusi ning need teoks teinud.

See on üsna haruldane pilguheit Inditexi maailma – ettevõte, mis omab maailmakuulsat rõivabrändi Zarat. Tegemist on ettevõttega, mis ei pane erilist rõhku turundusele, toodab oma tooted Euroopa pinnal ja sõltub suuresti hoopis esinduspoodide manageride tööefektiivsusest.

Inditex’i kompleks on kurikuulus oma turvatuse poolest. Tegu on pärandiga, mis jäi maha ettevõtte asutajast Amancio Ortegast, kes sündis 1936. aastal ning on maailma kolmas rikkaim mees.

Ortega ning tema äripartner Rosalia Mera avasid oma esimese poe A Corunas, lähedal Arteixole 1975. aastal. Poe tahtsid nad toona nimetada Zorbaks oma lemmikfilmi «Zorba the Greek» järgi. Nimepanekul seisis ees üks pisike saatuslik takistus – kvartali kaugusel avatud baar nimetas end täpselt samamoodi, seega tuli Ortegal ja Meral esialgne nimeplaan maha matta. Nii mõtlesid nad Zorba nimekujust edasiarenduse, kus enamik tähti oleks esindatud. Nii seati sisse Zara pood – bränd, mis on täna tuntud üle kogu maailma.

Seesugune paindlikkus ja saavustusvõimelisus on püsinud Inditexi südames ka tänaseni. Ettevõte, mis sai alguse Zara brändi loomisest, peab täna 6500 poodi 88 riigis üle kogu maailma, mis sisaldavad veel seitset (ka Eestis levinud) brändi nagu Bershka, Pull & Bear ja Massimo Dutti jne.

Ortega loodud ärimudel on unikaalne. Üle terve maailma paiknevad Zara poed võtavad uut kaupa vastu kaks korda nädalas ning tooted on disainitud peakontoris Arteixos nii, et need jõuaksid sealt poodi hiljemalt kolme nädalaga. See on üsnagi ootamatu, eriti arvestades asjaolu et 51-55 protsenti kogu toodangust valmib peakontori lähiriikides Hispaanias endast, Portugalis, Marokos ja Türgis. Üllatuslikul kombel pole Aasias valmiv toodang märkimisväärse kaaluga.

Selline ärimudel on sageli saanud hinnangu kui «kiirmood», kuid ettevõtte juhi Pablo Isla sõnul on Inditex palju rohkem kui «kiir-».

Kui Inditexil ongi mingi saladus, siis ettevõtte juhi hinnangul on see kogu süsteemi – poodide, peakontori, disainerite ja tehaste – tihe omavaheline seotus.

Huvitav fakt Zara kohta on ka see, et iga riideese, mis neis poodides müüakse, käib läbi Hispaania, isegi kui see on Hiinas toodetud ja lõpuks Hiina poeletile müügile jõuab.

Ettevõte laieneb tänini metsiku kiirusega. Viimase paari aasta jooksul on müügilt saadavat kasumit kasvatatud 17 protsendi võrra ning igal aastal avatakse uusi poode rohkem kui 60 riigis.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles