Reklaami keelamisel ei ole mõtet

Sirje Niitra
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Utopia loovjuht Alvar Jaakson koos 2013. aasta maailma parima reklaami, Melbourne'i metroo-ohutuse kampaania «Dumb ways to die» (e.k rumalad surmaviisid) tegelastega.
Utopia loovjuht Alvar Jaakson koos 2013. aasta maailma parima reklaami, Melbourne'i metroo-ohutuse kampaania «Dumb ways to die» (e.k rumalad surmaviisid) tegelastega. Foto: Erakogu

Utopia loovjuht Alvar Jaakson näeb reklaami pigem hea asjana, millel on palju kasulikke külgi, keelamisest ja hoiatamisest tõhusamaks peab ta vastupropagandat.

Milline on hea reklaam?

Vahet pole, kas tegu on kommerts- või poliitreklaamiga, reklaam peab igal juhul äratama huvi, panema rääkima ja tekitama emotsioone ning kõige sellega oma sõnumi tõhusalt edasi andma.

Mis on meie reklaamimaastikul valesti või mis võiks olla teisiti?

Tegelikult tuleb olla tänulik, et «meie reklaamimaastik» üldse olemas on. Et saame teha omakeelset ja kohalikule kultuurile toetuvat reklaami. See kõik on suur privileeg ja võimalus. Selle kõrval on kõik väikesed puudused pisiasjad ja kuuluvad normaalsete arenguhäirete valdkonda.

Kellele on suunatud reklaamid, millest tavainimesed aru ei saa, mille sõnum on ebamäärane? Linnapildis kohtab neid sageli.

Kui reklaamist aru ei saa, siis võib põhjuseid olla mitu. Kõigepealt tasub mõelda võimalusele, et reklaam on tehtudki teistsugustele inimestele. Nii võib näiteks noortele suunatud reklaam nimme olla noortepäraste sümbolite, stiili, kõnekeelega ja vastanduda tahtlikult vanemate keelele. Ega ka noored suurt vanadele mõeldud kampaaniaid märka ega mõista. Teine võimalus on, et keeruline sõnum on tehtud selleks, et reklaam küsimusi tekitaks, rohkem tähelepanu pälviks. Inimeste arutelu mõne reklaami üle, et mis sellega küll öelda taheti, on sageli märk hästi töötavast kampaaniast. Alati jääb ka võimalus, et reklaam on halvasti, segaselt tehtud.

Vahel jääb mulje, et reklaamid on tehtud teismelistele või hästi noortele ja vanemaid inimesi need ei kõneta. Kas see tuleb sellest, et reklaamiagentuurides töötavad samuti noored inimesed?

Stereotüüp, et reklaaminduses töötavad vaid noored inimesed, ei vasta kindlasti tõele. Hea kampaania tegemiseks on vaja siiski teatud elukogemust ja silmaringi, mida võib leida natuke küpsemate inimeste juures. Noori on ka muidugi vaja, nemad hoiavad õhu värske.

Mida arvate viimastest piirangutest alkoholi ja kiirlaenu reklaamidele? Kas üldse on vaja piirata?

Näen reklaami pigem hea asjana, millel on palju kasulikke külgi, keelamise poolt ma pole. Kui hakkame hea ja halva skaalal asju keelama, jõuame varsti kõigi reklaamide keelamiseni. Laktoositalumatutele ei meeldi piimareklaam, ökoistile autoreklaam. Mulle ei meeldi ideevaba reklaam. Keelame ära? Keelamisest ja hoiatamisest tõhusamaks pean ma vastupropagandat. Kui alkoholivastasele võitlusele või rahva finantssilmaringi avardamisele kulutada kasvõi osa vastava valdkonna reklaamimahust, oleks tulemus kindlasti parem. Siiski on töötav näide tubakareklaami piirangute näol olemas. Mul pole käepärast arve, aga suitsetamise aktuaalsus on sellega selgelt vähenenud, et sigaretiplakatid enam tänavalt vastu ei vaata.

Kas on asju, nähtusi või teenuseid, mida teie reklaamida ei võtaks?

Ma ei taha reklaamida kaupu ja teenuseid, millest on näha, et tulemuseks on igav või nõme reklaam.

Kas on olemas ebaeetilisi reklaame?

Ikka. Aga eetika on suhteline ja sõltub kontekstist. Pealkiri «Jumal küll kui soodne!» ei puuduta Eestis kedagi, katoliiklikus Leedus oleks asi teisiti. Reklaam püüab reeglina neid piire kombata ja aitab eetiliste normide kujunemisele kaasa. Viitab, kui moraalitsemisega minnakse liiale.

Kuidas sünnib reklaam?

Kui rääkida Utopiast, siis siin sünnib reklaam lihtsalt. Tellija kirjeldab meile oma soove ja vajadusi. Meie mõtleme, kuidas ülesannet huvitava sõnumiga väljendada. Seejärel nuputame, millises vormis seda huvitavat sõnumit on kõige mõjusam näidata. Kui sisu ja vorm tellijale meeldib, viime reklaami ellu.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles