Petturid leidsid uue nipi raha väljapetmiseks (1)

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vodafone SIM-kaart.
Vodafone SIM-kaart. Foto: Reuters/ScanPix

Viimastel päevadel on paljud inimesed saanud tuntud telekommunikatsiooni firmalt Vodafone arveid, kuigi pole ise selle firma kliendid.

Kuigi Vodafone Eestis ei tegutse, tekitas saksakeelne arve, kus nõuti 384 euro tasumist,  küsimusi hiljuti võõrsilt naasnud lugejas, kes välismaal on Vodafone'i võrgus kõnesid teinud. «Ilmselt saavad selliseid arveid paljud ja kui see poleks saksa keeles, siis paljud arvatavasti ka maksaksid selle arve enne ära ja alles pärast mõtleksid - mille eest,» rääkis ta. Naise sõnul peaks meedia inimesi hoiatama, et petukirjade saatjad püüavad võõrast raha kätte saada valearveid saates.

Põhja prefektuuri varavastaste kuritegude teenistuse vanem Toomas Jervsoni sõnul ei ole politseile esitatud avaldust väidetavalt Vodafone'i saadetud petukirjade kohta.

«Kui inimene saab kirja ettevõttelt, millega ei ole ta lepingut sõlminud ja kust pole teenuseid tellinud, on tal õigus jätta arve tasumata ja täpsustada ettevõttelt, mille alusel arve või võlg on tekkinud,» toonitas Jervson. Ta lisas, et kõige lihtsam ja õigem meetod selliste pettuste ohvriks langemise vältimiseks on kustutada kõik sellelaadsed kirjad, mis tekitavad kahtlusi kirja saatja või sisu autentsuses.

Jervsoni sõnul sarnanevad üldiselt sellised kirjad oma sisult nn Nigeeria kirjadega, kus olenemata sisust palutakse eelkõige saata raha. «Siinjuures tuleks raha saatjal arvestada, et suure tõenäosusega on sellised kelmused toime pandud välisriigist ja hilisem raha tagasisaamise tõenäosus on olematu,» pani ta inimestele südamele.

Politseiniku sõnul on meilid  üheks levinud kanaliks, mille kaudu lihtsameelsetelt proovitakse raha välja petta. «Skeeme selleks on väga erinevaid, lihtsamaid ja keerulisemaid. Lotovõitudest teatamine, kuhugi kinni jäänud varanduse kättesaamine, mingi asja soodsalt ostmine või müümine jne on levinumad skeemid,» rääkis Jervson. Sellistel kirjadel on üldiselt selgelt äratuntav kirjastiil, mis on omane tõlkeveebidele. «Seega peaks kirja saaja esmalt veenduma, et kiri ikkagi on saadetud väidetava saatja poolt, isegi kui see tuleb tuttava inimese või ettevõtte aadressilt,» soovitas ta.

Riigi Infosüsteemi Ameti (RIA) kommunikatsioonijuht Rauno Veri märkis, et ülalmainitud Vodafone'i arvete sarnastele kirjadele on reeglina kaasa pandud manus, milleks on PDF-failiks maskeeritud käivitatav pahavara fail.

«Kui kasutaja avab pakitud manuse ning klikib PDF-ks maskeerunud failil, siis võib kasutaja arvuti nakatuda pahavaraga. Antiviirused võivad tõkestada pahavara käivitumist, aga ei pruugi,» hoiatas Veri. Seetõttu peaks arvutikasutajad, kes on Windows operatsioonisüsteemiga arvutis uudishimust avanud Vodafone’i arveks maskeerunud kirja manuse, kindlasti tegema arvutile täiendava kontrolli.

«Kuna praeguse kampaaniaga levitatav pahavara võib krüpteerida andmed arvutis, siis tuleks taaskord ette võtta regulaarsete varukoopiate tegemine.»

Lisatud petukiri  saadeti aadressilt jdworak@armir.pl.

Ihre Kundennummer: 292015883

Lieber Vodafone Kunde,

anbei erhalten Sie Ihre Rechnung vom 17.11.2014.

17.11.2014_09:47:41_Rechnung_Kundennr_830000292015883.pdf

Der Rechnungsbetrag in Höhe von 383,47 EUR wird am 23.11.2014 von Ihrem Konto abgebucht.

Ihre Rechnung ist im PDF-Format erstellt worden. Um sich Ihre Rechnung anschauen zu können, klicken Sie auf den Anhang und es öffnet sich automatisch der Acrobat Reader.

Freundliche Grüße

Ihr Vodafone Online

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles