Auto õues: kuidas päästa tühja akut

Triin Ärm
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Autoakud.
Autoakud. Foto: AD Baltic

Isegi soliidse juhtimisstaažiga autoomanikud ajavad sageli segamini akudega seotud probleemide põhjused ja tagajärjed.  

Vastupidiselt rehvidele ei ole aku kulumise tundemärke välispidiselt näha, rääkisid autoosadega kaupleva ettevõtte AD Baltic eksperdid. Seega kui auto ilma põhjuseta ei käivitu, arvavad paljud autojuhid, et aku tuleks välja vahetada. Sellega ei maksa aga kiirustada.

Kui ei ole teada, miks auto mootor ei käivitu, tasuks enne selle välja vahetamist pöörduda spetsialisti poole, et saada teada aku tühjenemise põhjus. Mõnikord tühjendab akusid kiiresti rohke elektritarbimisega seade: võimas heliaparatuur, lisatuled, soojendatavad istmed, mitu turvasüsteemi või ahelas tekkinud vooluleke. Autojuht ei pruugi õige põhjuse peale ise tulla.  

Autoosadega kaupleva ettevõtte AD Baltic ekspertide väitel suurendavad isegi sellised pisiasjad nagu määrdunud aku poolused vastupanu elektrivoolu liikumisele klemmidesse ja raskendavad mootori käivitamist. Sõites lühikesi vahemaid, on soovitatav välja lülitada mittevajalikud energiat tarbivad seadmed, et võimalikult palju elektrivoolu jääks aku laadimise jaoks. Ühendades 12-voldise pesaga «akuvalvuri», saate jälgida aku laadimise taset ja aku õigeaegselt täis laadida. Kõik auto elektriseadmed, mis on sisse lülitatud ühel ja samal ajal, tarbivad kolm korda rohkem elektrit, kui auto generaator suudab toota, seega võetakse puuduv energiakogus akult.

Kui enne reisi selgub, et aku täiesti tühi, on kõige tõhusam paigalt liikumise viis «laenata» käivituskaablitega energiat teiselt autolt. Kuid nn krokodillide ühendamisel kipub vool tugevasti kõikuma ning see võib kahjustada auto elektrisüsteemi. Seetõttu peaks auto põlemissüsteem olema energia jagamise ajal välja lülitatud.

Kui käivituskaableid ei leidu, võib proovida mehaanilise käigukastiga autot puksiiriga vedades käivitada. Sel juhul tuleks vältida libeda tee ja jäätunud akendega seotud riske. Pärast käigu sisselülitamist ja siduri vabastamist blokeeritakse veetava auto rattad ning need hakkavad libisema, mistõttu võib auto liikuda vastassuunavööndisse või jääda teele risti seisma. Lisaks segavad härmatanud aknaklaasid vedaja ning veetava auto vahekauguse hindamist, mistõttu suureneb avariioht.

Vana ja nõrka akut aitab päästa soojas ruumis hoidmine. Aku võib õhtul autost välja võtta ning tuppa sooja viia ning hommikul taas tagasi panna. Kui seda pole võimalik teha, soovitavad eksperdid soojendada akut kuumaveekotiga. Akule asetatud kuumaveekott peaks selle soojendama umbes kümne minutiga.

Täiesti tühja akut ei ole võimalik laadida traditsioonilisel meetodil, lootes, et piisab generaatori tööst. See tuleb täis laadida statsionaarselt. Spetsialistide sõnul lüheneb ülelaetud või mittetäielikult laetud aku teenimisaeg mitu korda.

Tühja aku laadimine kestab vähemalt 20 tundi, kui seda tehakse köetavas ruumis. Oluline on teada, et aku tuleb pärast tühjenemist võimalikult kiiresti täis laadida. Vastasel juhul läheb ta rikki: keemilised reaktsioonid mõjutavad plaate nii, et need ei saa energiat vastu võtta ega ära anda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles