Autoakude võrdlus lõppes mõnevõrra ootamatu tulemusega

Piret Lakson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Autoaku.
Autoaku. Foto: SCANPIX

Vilniuse Gediminase tehnikaülikooli (VGTU) autotranspordi kateedri teadlane Alfredas Rimkus võrdles ülikooli laboris autotarvikute kauplustes müüdavaid akusid.

Pärast viie erineva tootja - AD, Banner, Bosch, Exide ja Varta - autoaku parameetrite mõõtmist selgus, et need vastavad tootjate poolt nimetatud väärtustele, väga väikese mõõtmisvea piires.

Aparaatidega fikseeritavat stardivoolu ja väikesi mahu erinevusi mõjutas arvatavasti erinev akude laadimine ning hoiustamine. Ent kõikidel kontrollitud juhtudel olid akud kohe töövalmis.

Võrdlevate uuringute tulemused olid seega veidi ootamatud: tundub, et polegi olulist vahet, millise tootja logoga märgitud akut valida.

Selgus, et suur osa erinevate kaubamärkidega märgitud akudest toodetakse samas vabrikus, identsete tehnoloogiate järgi, kasutades samu materjale. Näiteks toodetakse ühes ja samas kohas Boschi, Varta ja AD akud, erineb ainult nende hind ja müüjapoolne garantii.

Rimkus selgitas ka seda, mida peaks uue autoaku ostmisel silmas pidama. «Uue aku valimisel tuleks mõõta aku pinget, mis peaks olema vähemalt 12,5 volti, stardivoolu, ja kui aku konstruktsioon võimaldab, siis ka elektrolüüdi taset plaatide kohal ning selle tihedust,» kommenteeris Rimkus.

Viimane peab olema 1,28 g/cm3, kuid sageli pole võimalik seda kontrollida, sest tänapäeval müüdavad akud on täielikult hermeetilised, tehases täidetud akusektsioonidega.

Rimkuse kinnitusel pole autoaku mahu mõõtmine keeruline, kuid selle jaoks on vaja eriseadet, mistõttu võivad seda teha ainult transpordiettevõtete spetsialistid. «Kõigil teistel autoomanikel ei jää üle muud, kui usaldada tootjate professionaalsust ja müüjate ausust,» tunnistas teadlane.

Autoosadega kaupleva ettevõtte AD Baltic toodete müügijuht Aapo Kitsing juhtis akude erinevusest rääkides tähelepanu, et sõidukisse õigesti paigaldatud kvaliteetne uus aku saavutab pärast generaatori käivitumist tootja poolt deklareeritava stardivoolu isegi siis, kui kasutamise alguses fikseeritav amperaaž on väiksem.

Teisest küljest, kui autosse on paigaldatud suurema mahuga aku, kui nägid ette sõiduki konstruktorid, ei lae generaator mitte kunagi seda täielikult. Sel juhul tuleb iga mõne kuu tagant, seda eriti külmal aastaajal, kontrollida akut ja vajadusel seda täiendavalt laadida.

Akude tehasepraak selgub kõige sagedamini 2-3 kuu jooksul kasutamise algusest. Kui aku «sureb ära» poole aasta möödudes, siis on peaaegu kõikidel juhtudel selle tinginud aku vale kasutamine või sõiduki elektriseadme rikked, nagu ebaefektiivne generaatori töö või energia leke.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles