Lapsele saab virtuaalmänguga õpetada raha väärtustamist

Eger Ninn
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: www.rahamaa.ee

Eile avatud virtuaalne mängukeskkond rahamaa.ee on mõeldud eelkooliealistele ja algklassilastele vanuses 5-9 aastat ning selle eesmärgiks on tutvustada rahaga seotud põhilisemaid teemasid – kust raha tuleb, mis on selle väärtus, miks on vajalik raha koguda ja säästa ning kuidas seda planeerida.


«Esimese märksõnana hakkasin mina aru saama sellest, kuidas lapsed hakkasid taskuraha säästmisesse teistmoodi suhtuma,» rääkis IT kolledži õppejõud Linnar Viik, kes katsetas internetimängu koos oma kahe lapsega selle arendusprotsessi käigus.

«Taararahast, mis tavaliselt konverteerus koheselt kommideks, otsustati pool kommideks panna ja ülejäänud otsustati säästa. Hakati koguma mingisuguse kindla eesmärgi nimel ja saadi aru, kui pika aja jooksul ma jõuan eesmärgini,» kirjeldas online-ekspert.

«Kui oli näiteks üks konkreetne legokomplekt, siis anti endale aru, et taskuraha pluss taararahaga jõuan ma viie nädala jooksul lõpptulemuseni ja kui vanaisaga heas sõprussuhtes olla, siis võib-olla isegi kuu ajaga,» ütles Viik ning lisas, et tihtipeale on aja perspektiivi panemine laste jaoks raske.

«Internet on selgelt meie laste jaoks autoriteet. See on lükkamas troonilt televiisorit ja nii kurb kui see ka pole, märkame me tihtilugu, et paljudes küsimustes siin maailmas ei ole enam autoriteediks lapsevanem, vaid ikkagi see, kellega koos kõige rohkem aega veedetakse ja kelle kaudu saadakse kõige rohkem informatsiooni kõige atraktiivsemas vormis,» möönis IT Kolledži õppejõud.

Mehe sõnul on laste aktiivse internetikasutamise puhul üheks häirivaks momendiks just lastevanemate passiivne suhtumine oma laste internetikasutamisse: «Lastevanemate suhe ei seisne mitte ainult selles, et piiratakse ajaliselt oma laste arvuti kasutust, vaid interneti kasutamise juures tuleks kindlasti omada ülevaadet sellest, mida tehakse selle kõikevõimaldava keskkonna abil ja olla ikkagi teejuhiks ja saada osa autoriteedist endale.»

«Väga palju oskusi ja teadmisi kinnitub lastele just läbi mängulise situatsiooni, läbi olukordade simuleerimise, mitte pelgalt kaupluses leti ääres liites lahutades ja öeldes, et praegu kommi ei osta. Piirangute kehtestamise kaudu ilmselt need uued teadmised ja oskused juurde ei tule,» selgitas Viik.

«Me saame aru, et laste kurssi viimine raha ja väga paljude maailma uute asjadega on lastevanemate roll. Me anname endale ka aru, et üheks oluliseks ja väga tähtsaks autoriteediks selles on internet. Ja meie kui lastevanemate jaoks on internetis olemas abivahendid selleks, et me saaksime teha mõlemat – oma rolli täita ja lasta lastel internetikeskkonnas olla,» rääkis ta ning lisas, et lapsevanemad peaksid veidi aktiivsemalt hoidma ennast kursis sellega, mida ja kuidas lapsed kasutavad.

«Lapsed tutvuvad Rahamaa mängus kõige olilisemate teemadega raha kohta. Esiteks, kust raha tuleb ja mis on selle väärtus. Selle mängu abil saavad lapsed teada, et raha teenimiseks tuleb siiski alati panustada, et asjadel on erinevad hinnad ja lapsed õpivad tegema valikuid. Et kui nad soovivad näiteks mitut asja korraga, siis kuidas seada neid asju tähtsuse järjekorda ja otsustada, mida oleks vaja kõigepealt ja mida veidi hiljem,» kirjeldas Sampo Panga brändijuht Kristiine Rebane mängu mõtet ja sisu.

«Samuti saavad lapsed teadliku kogemuse raha kogumise vajadusest, et kui tõepoolest korraga sooviksid osta endale mitut asja, siis võib-olla selliseid suuremaid oste kohe teha ei saa, vaid nende jaoks tuleb ka teadlikult raha kõrvale panna,» lisas ta.

Natuke vanematele lastele, 8-9-aastastele, kes tunnevad ennast juba veidi kodusemalt ka numbrite maailmas, on Rahamaal loodud eraldi peremäng, mis annab veidi konkreetsemad teadmised pere-eelarve kohta. Laps saab moodustada ühe kujuteldava mängupere ja läbi igapäevaste situatsioonide hakatakse perekonda abistama ja tegema valikuid, mis omakorda mõjutavad pere toimetulekut ühe aasta jooksul.

«Koduses kontekstis on see mäng päris hea võimalus tekitamaks lastega loomulikke vestlusi raha teemadel,» möönis Rebane.

Rahamaa on reklaamivaba veebikeskkond, mis põhineb Taanis loodud internetimängul Moneyville, mida mängivad nii Taani, Norra, Rootsi kui ka Iirimaa lapsed. Eestikeelse mängu tegelastele on hääle andnud Jaan Rekkor, Aarne Üksküla, Evelin Pang, Merle Palmiste ja Tiit Sukk.
 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles