Rohelise sireeni lummus

, Aasia õpingute magister
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maailmakuulus logo Kreeka mütoloogiast: merineitsi sümboliseerib Starbucksi asutajatele olulist mereteemat.
Maailmakuulus logo Kreeka mütoloogiast: merineitsi sümboliseerib Starbucksi asutajatele olulist mereteemat. Foto: AFP / Scanpix

Merineitsiga logo, roheliste põlledega lõbusad baristad, pikalt looklev järjekord leti taga ja sageli vigaselt kirjutatud eesnimed papptopsidel – sellist vaatepilti võib näha tuhandetes maailma linnades, kus USA kuulus kohvikukett Starbucks on kanda kinnitanud.

Starbucksi menu jälgides tekib aga paratamatult hulk küsimusi. Kuidas saab üks kohvik olla nii edukas, et professorid kasutavad seda ülikoolides eeskujuna? Miks on selle eduloost kirjutatud mitmeid raamatuid? Kuidas platseerus Starbucks Forbesi väärtuslike brändide edetabelis esimese kohvikuna 61. kohale (jäädes alla vaid kiirtoiduketile McDonald’s)? Miks ihkavad noorpaarid seal abielluda ning miks uute filiaalide avamine kergitab kinnisvarahindu? Miks ajas paar aastat tagasi levinud valeinfo kohviku Eestisse laienemise kohta paljud siinsed kohvifännid niivõrd kihevile? Kuigi üht kindlat edu valemit on võimatu välja nuputada, on järgmised seitse omadust aidanud olulisel määral kujundada väikesest röstikojast globaalse haardega kohvikuketi.

Innovatiivne igal sammul. Starbucks on pea kogu oma tegevusaja jooksul olnud sammukese teistest ees. Kui kohvikuketi praegune tegevdirektor Howard Schultz 1980ndate algul Milano-reisil Itaalia kohvikultuurist vaimustununa USAsse naasis, tundis ta vajadust seda kibekiiresti ameeriklastelegi tutvustada. Peagi saigi alguse trend, kus kohv omandas senisest palju laiema tähenduse ning moodsad cappuccino ja caffè latte muutusid oluliseks osaks ameeriklaste igapäevaelus. Et Schultzi arvates USAsse Itaalia stiilis pisikesed kohvikud hästi ei sobi, tuli ta välja ideega muuta kohvik omaette mugavaks mõnusa muusika ja atmosfääriga lõõgastuspaigaks. Ettevõtte uuendusmeelsust näitab ka selle tugev uurimis- ja arendusosakond, kus pidevalt uusi tooteid kokku segatakse või tehnoloogianippe välja mõeldakse. Edukas näide on 1990. aastate algul turule toodud jäine magus kohvijook frappuccino, mis on praeguseks muutunud üheks suviste ilmade hitt-tooteks. Starbucksi viimaste uuenduste seas on mobiilimaksed, populaarne mobiiliäpp ja juhtmeta mobiililaadimise võimalus, aga ka eksklusiivsemaid kohvisorte müüvad luksuspoed, väikesed ekspresspoed ning uue plaanina isegi kojukandeteenus.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles