Milliseid reklaame ei või lastele suunata?

Hans-Martin Tammesalu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lastele edastavat reklaami tuleb kontrollida
Lastele edastavat reklaami tuleb kontrollida Foto: Wavebreakmedia ltd/Scanpix

Lapsed on tundlik sihtrühm ning nende kaitseks liigse turundusliku surve eest on mitmeid piiranguid, millega tuleb arvestada, kui reklaami sihtgrupiks on peamiselt alla 18-aastased inimesed.

Uue kooliaasta eel sageneb oluliselt lastele suunatud reklaamide hulk ning lisaks reklaami tootjatele ja tellijatele tuleb  jälgida ka ettevõtetel, kelle kaasabil reklaame avalikustatakse – kaupluseketid, raadiojaamad, telekanalid ja ajakirjanduslikud väljaanded.

Peamiselt lastele suunatud reklaami puhul tuleb veenduda, et selles ei sisalduks otsest ega kaudset üleskutset, mis suunaks last nõudma täiskasvanult reklaamitava kauba omandamist või teenuse kasutamist. Samuti ei tohi lastele suunatud reklaamid õhutada lapsi iseseisvalt kaupa või teenust ostma ja kutsuda üles tegevustele, mis seonduvad kauba või teenuse ostmisega. Kriitiliselt tasub üle vaadata reklaamid, mis räägivad eriti soodsatest hindadest või viitavad auhindadele ning kingitustele.

Koolieelsetes reklaamides on püütud tekitada lastes tunnet, et mingi kauba ostmine muudab ta teistest paremaks või selle puudumisel on vastupidine mõju. Sellised reklaamid on keelatud, kuna perede väärtushinnangud ning materiaalsed võimalused on erinevad ja lastel võib selliste reklaamide mõjusfääris tekkida alaväärsustunne.

Reklaam koolieelse lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi ja kutseõppeasutuse ruumides on keelatud, välja arvatud õppe- ja kasvatustöö välisel ajal, kui seal toimub üritus täisealistele. Seega tohib kauplejate poolt tavapäraselt 1. septembri puhul tehtavad kingitused jagada laiali näiteks lastevanemate koosolekutel otse lapsevanemale.

Kaupluste kliendilehtede koostamisel palub tarbijakaitseamet arvestada, et alkoholi reklaam on keelatud trükises, mis on suunatud peamiselt lastele ja leheküljel, kus avaldatakse peamiselt lastele suunatud teavet. Koolilaada päevade või koolilaada pakkumistega samades trükistes tuleb vältida alkoholi reklaami. Kahtluse korral, kas tegemist on peamiselt lastele suunatud reklaamiga, tuleks hinnata nii reklaami teostust, kujundust ja väljenduslaadi kui ka määratleda reklaamitava toote või teenuse sihtgrupp või lubatavate auhindade sihtgrupp.

Lastele suunatud reklaami regulatsioon on sätestatud reklaamiseaduses ja tarbijakaitseseaduses. Sätete sisu paremaks mõistmiseks ning nõuete ühtseks täitmiseks on tarbijakaitseamet koostanud soovitusliku juhendi. Tarbijakaitseamet on meelsasti nõus ettevõtjaid reklaamikampaaniate väljatöötamisel nõustama. Juhul, kui valminud kampaania läheb lastele suunatud reklaami nõuetega vastuollu, on seda sageli võimalik korrigeerida kampaaniat katkestamata.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles