Britid lõpetavad suuremates supermarketites tasuta kilekottide jagamise

Siiri Liiva
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Õhukesi kilekotte võib koju märkamatult palju tekkida.
Õhukesi kilekotte võib koju märkamatult palju tekkida. Foto: SCANPIX

Kogu Suurbritannias hakkab sellest nädalast kehtima suuremates supermarketites seni tasuta jagatud kilekottidele viiepenniline hind, vähendamaks seeläbi tarbetut pakendamist.

Alates sellest nädalast peavad lisaks Walesi, Šotimaa ja Põhja-Iirimaa elanikele ka Inglismaa elanikud hakkama supermarketites seni tasuta jagatud kilekottide eest maksma viis penni, vahendab Guardian.

Briti valitsuse andmetel kasutasid briti ostlejad möödunud aastal 8,5 miljardit õhukest kilekotti, mida kauplustes kuni hilise ajani tasuta jagati. Kuigi see kogus on märksa väiksem kui 2006. aastal kasutatud 12 miljardit kilekotti, tähendab see siiski, et igapäevaselt kasutasid britid 23 miljoni kilekotti päevas.

Inglismaal haarab iga poes käija keskmiselt kauplusest kaasa 12 õhukest kilekotti kuus, samal ajal, kui Walesis, kus pärast seda, kui nendele kilekottidele kehtestati 2011. aastal viiepenniline tasu, on see number inimese kohta langenud kahe kilekotini kuus.

Võttes arvesse, kuidas mujal on õhukeste kilekottide kasutamine vähenenud pärast nende tasuliseks muutumist, siis loodab briti valitsus kilekottide tasulikseks muutmisega nüüd ka Inglismaal vähendada õhukeste kilekottide tarbimist 70 protsendi võrra.

Küll aga ei hakka reegel kehtima kõikides kauplustes, erandid on tehtud näiteks väikestele nurgapoodidele ja seoses nende toodete ostmisega, mis nõuavad rohkem kaitset – näiteks värske kala ostmisel. Viiepennilist tasu peavad sisse nõudma üksnes need supermarketiketid, kus on palgal rohkem kui 250 inimest.

Selliste eranditega ei ole rahul kohalikud keskkonnakaitsjad, kelle sõnul peaks see reegel kehtima kõigile kauplustele, sest ainult siis aitaks see reaalselt vähendada ohtu, mida liigne pakendamine keskkonnale tekitab.

«Inglismaal kehtestatud kilekotitasu on hea algus, kuid sellel pole mitte mingisugust loogilist seletust, kui see kehtib ainult suurematele jaemüügikettidele, mistõttu võib see tarbijad hoopis segadusse ajada, kui erinevates kauplustes kehtivad erinevad reeglid,» märkis Suurbritanna keskkonnaorganisatsiooni Friends of the Earth kampaaniakoordinaator David Powell.

Keskkonnaorganisatsioon viis tarbijate hulgas läbi ka küsitluse, mille andmetel oleks 62 protsenti ostjatest nõus, kui õhuke kilekott muudetakse tasuliseks kõikides kauplustes.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles