Alkoholireklaami eelnõu läheb uuele katsele

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alkohol ja suits
Alkohol ja suits Foto: SCANPIX

Eelnõu, mille eesmärgiks on oluliselt piirata alkoholireklaami ja vähendada alkohoolsete jookide kättesaadavust, on läbinud esimese kooskõlastusringi.

Täna saatis tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski eelnõu viimasele kooskõlastusringile justiitsministeeriumisse, misjärel esitatakse eelnõu valitsusele ja Riigikogule.

Täna tarbitakse Eestis ligi kümme liitrit absoluutset alkoholi inimese kohta aastas, millega kaasnevad alkoholikahjud on ühed Euroopa suurimad. Seepärast on riik seadnud eesmärgiks vähendada alkoholitarbimist lähiaastatel viiendiku võrra ehk kaheksa liitrini aastas. Eelnõuga ettenähtud piirangud alkoholi reklaamile ja paiknemisele müügikohtades ning tõhusamad regulatsioonid alaealiste kaitseks on oluliseks sammuks selle eesmärgi saavutamisel.

«Keegi ei kahtle, et alkoholi tarbimine on Eestis tõsine probleem - meil juuakse liiga tihti ja liiga palju ning see ei kahjusta ainult tarbija enda tervist, vaid on ohuks ka ülejäänud ühiskonnale. Sellest tulenevalt on valitsus otsustanud astuda järgmise sammu Eesti alkoholipoliitikas,» selgitas minister Ossinovski.

Partnerite tagasiside eelnõule on olnud positiivne. Kümned tervisekaitseorganisatsioonid (muuhulgas arstide liit, apteekrite liit, karskusliit, lastekaitse liit, noorteühenduste liit jt) on avaldanud toetust rangemale alkoholipoliitikale. Samas juhiti tähelepanu ka mõnele tehnilisele vajakajäämisele, millest tulenevalt on eelnõu seletuskirja märkimisväärselt täiendatud.

«Oleme eelnõule teostanud ka põhjaliku põhiseaduslikkuse analüüsi, mis kinnitab, et pakutud piirangud on õiguspärased, vajalikud ja põhjendatud. Mõistagi piirame eelnõuga alkoholiga seotud ettevõtete vabadust, ent alkoholikahjude erakordselt suurt ulatust arvestades on see käesoleval juhul möödapääsmatu,» lisas Ossinovski.

Vastavalt kavandatud eelnõule ei tohi alkoholireklaam edaspidi sisaldada helilisi ja visuaalseid kujunduselemente. Reklaam võib sisaldada üksnes alkohoolse joogi nime, liiki, tootja nime, kaubamärki, päritolumaad, geograafilist piirkonda, etanoolisisaldust mahuprotsentides, müügipakendi kujutist ning kirjeldada selliseid toote omadusi nagu värvus, aroom ja maitse.

Eelnõu kohaselt tuleb alkohoolsed joogid paigutada müügikohtades teistest kaupadest eraldi. 1. jaanuarist 2018 on kauplustes alkoholi müümiseks nõutav läbipaistmatute vaheseintega eraldatud ala. Väikestes kauplustes piisab sellest, kui alkohoolseid jooke müüakse letist. Eelnõu kohaselt keelatakse 1. jaanuarist 2017 alkoholi müük tanklates.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles