Hanneli Rudi: väiksed hinnatrikid?

Hanneli Rudi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hanneli Rudi
Hanneli Rudi Foto: Peeter Langovits

Kes on minu kausist söönud? Kolme karu muinasjutu tuntuim lause meenus, kui avasin Tere piimatööstuse suure kohupiimatopsi. Neid topse pole enam aastaid servani täidetud, aga nüüd oli seal ehmatavalt palju vaba ruumi. Pakendit uurides selgus, et tegu pole salapärase söödiku tööga või liinirikkega, vaid tootja on otsustanud hinnatõusu varjamiseks panna topsi senise 400 grammi asemel paarkümmend grammi vähem kohupiima, jättes toote hinna samaks.

Kahjuks pole Tere ainus nipitaja. Poes seisavad kõrvuti Valio ja Farmi jogurtid, üsna sarnase hinnaga, ainult Valio topsis on paarkümmend grammi vähem jogurtit kui Farmi omas. Kusjuures Valio pakend on tehtud nii osavalt, et see tundub konkurendi 400-grammisest topsist suuremana.  

Mõne nädala eest teatas Kalev rõõmsalt oma kommide kosumisest, lisades, et seetõttu on neid nüüd igas pakis paari võrra vähem. Tuttav magusasõber aga kurtis, et mõned Kalevi kommikottidest on teinud läbi märgatava saleduskuuri, kaaludes nüüd kõigest 150 grammi. (Kusjuures osa sama suuri kommikotte on jätkuvalt 175-grammised). Paki hind, tõsi küll, olevat tema kinnitusel jäänud samaks.

Need on vaid mõned näited. Kindlasti leiab selliseid kaalu ja hinnaga trikitajaid veelgi, kui poeriiulil olevaid pakendeid tähelepanelikult uurida. Näib, nagu oleks toiduainetöösturid kuulnud konjunktuuriinstituudi direktori Marje Josingu soovitust, kus kasutati tegusõna «vähendada».

Aga kulla tootjad, selles intervjuus oli juttu siidrite ja õllede kanguse vähendamisest, mitte pakendite täitmisest.

Ma saan aru, et juriidiliselt on kõik korrektne, sest etiketi peal on õige kaal kirjas, aga mind kui tarbijat vihastab selline tootjapoolne lollitamine ja varjatud hinnatõus. Kui kotis olevaid komme vaevalt et keegi üle loeb, siis pooltühja topsi märkab iga sööja. Kas toiduainetootjad tõesti loodavad, et see jääb praegusel hinnatundlikul ajal kahe silma vahele?

Spordis on kombeks jagada ausa mängu auhinda. Mõni tarbijakaitseselts või -väljaanne võiks kätte võtta ja hakata sarnast auhinda välja andma ka neile toiduainetootjatele, kes tarbijaid varjatud hinnatõusuga ei lollita. Auhinna saamise üheks tingimuseks olgu, et tootja teatagu alati ja avalikult oma toodete hinnatõusust ning tiitlit ei või anda tootjale, kelle pakendid on pooltühjad. Äkki kaovad siis poeriiulitelt 43-, 95-, 190-grammised ja teised kummalise kaaluga pakendid. Siis on lootust, et ka edaspidi on liitrises piimapakis täpselt üks liiter piima, mitte 0,9.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles