Kui palju ja millal kütusefirmad hindu tõstavad?

Kerli Kivistu
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Eero Vabamägi

Kuna aktsiisitõus suurendab Statoili jaamades bensiiniliitri jaehinda koos käibemaksuga 5 senti ning diislikütuse hinda koguni 6,5 senti, siis uurisime suurimatelt tanklakettidelt, kui palju kallineb nende kütusehind.

AS Olerex kütuste sisseostujuht Alan Vaht märkis, et seoses kütuseaktsiisi tõstmisega kallineb diislikütusehind 6,6 senti liitri kohta ja bensiinihind 5,1 senti liitrist. «Nimetatud numbrid tähistavad konkreetset aktsiisitõusu ega olene sellest, milline hind on parasjagu kuvatud tankla hinnatabloole või millise tanklaketiga on tegu,» lausus ta.

Riik tõstab kütuseaktsiisi seaduses sätestatud ulatuses ning see kohaldub kõikidele tanklakettidele ühte moodi. «Olen üpris kindel, et vaevalt keegi hakkab esimesel või teisel päeval hindu tõstma, küll aga võib kõne alla tulla järgmise nädala kolmapäev,» märkis Vaht.

Ta prognoosis, et seoses kütuseaktsiisi tõusuga kallineb kütus tanklates neljapäeval. «Samas ei saa aga päevagi venitada riigile aktsiisi tasumisega, kuna need kütuseveokid, mis sõidavad 1. veebruaril terminalist välja, et kütus tanklasse viia, siis selle kütuse pealt on aktsiis tasutud juba uue määra järgi,» selgitas Vaht.

Ilma hinda tõstmata tähendab niisuguse partii müük kahjumit, aga selle korvavad tanklad, mille mahuteid tuleb täita harvem st mõne päeva tagant. «Suurima käibega tanklatesse tarnime kütust iga päev või isegi kaks korda päevas. Kütuseaktsiisi tõusust võidavad kõige enam need, kelle turuosa on väike ja mahutid suured - nii jagub varem valmis ostetud kütust kauemaks,» lausus Vaht.

«Arvestades, et maailma kütuseturg on kütusega tugevalt üleujutatud ning kütust toodetakse iga päev rohkem kui seda ära tarbitakse ning kuna Iraani sanktsioonidest vabanemisest tulenevalt lisandub turule täiendavaid kütuse koguseid, siis hetke fundamentaalsete näitajate järgi peaks madalate hindade pidu kestma kindlasti selle aasta lõpuni.

Ta märkis, et samuti puudub hetkel toetus hindade suuremaks tõusuks ka järgmisel aastal. «Kuna hinda liigutavad uudised ning nõudluse ja pakkumise vahekord, siis hindade tõusuks peaks OPEC, Venemaa või USA oma naftatootmist vähendama,» kommenteeris Vaht. Ta lisas, et hetkel ei soovi seda aga ükski eelviidatud suurtootja teha. «Kui suurtootjate tänane poliitika peaks muutuma, siis hakkavad kasvama ka hinnad maailmaturul,» arutles ta.

Alexela Group kommunikatsioonijuht Norbert Kaareste sõnas, et möödunud aasta madalad naftahinnad on aina laiema hulga ekspertide arvates mööduv nähtus ning aasta teises pooles peaks tänaste igapäevaste tootmiskärbete tõttu hakkama nafta hind kasvama. «Seega toob antud asjaolu siis ka täiendava hinnatõusu tanklatesse,» tõdes Kaareste.

Ta selgitas, et hinnatundlikele klientidele on jätkuvalt parim valik hakata kasutama LPG-kütust, hoides nii oma kütusekulud pikaajaliselt madalal. «Alexela on aina aktiivsemalt aitamas autoomanikel antud otsust teha, pakkudes 0-intressiga LPG-seadmeid ning andes tehtud tööle pikaajalise garantii,» sõnas Kaareste.

Neste Oil turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste kommenteeris, et kuna aktsiisitasu suurus kehtib kõikidele kütusemüüjatele üheselt, siis kallineb ka Neste tanklates müüdava kütuse hind rakenduva aktsiisitõusu võrra. «Tulenevalt tugevast konkurentsist, võib juba praegu kütuse hind piirkonniti mõnes tanklas erineda lausa mitu senti liitri kohta ja seetõttu on ka täna raske prognoosida, kuidas käitub turg uue aktsiismäära rakendudes,» lausus Sülluste.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles