Eakad kasutavad üha enam e-kaubandust

Kerli Kivistu
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Stanislav Moshkov / Õhtuleht

Kuigi vanuseti on interneti kasutamine populaarsem noorema vanuserühma hulgas, siis 2015. aasta esimeses kvartalis suurenes võrreldes eelmise aasta sama ajaga internetikasutajate osatähtsus kõige enam just vanema generatsiooni ehk 65–74-aastate seas.

Täna kasutavad miljonid inimesed e-poode enda igapäevaostude sooritamiseks, siis ühe esimestest online-tellimustest tegi 1984. aastal ratastoolist 72-aastane vanaema Jane Snowball Suurbritanniast Gatesheadist, kes tellis margariini, maisihelbeid ja mune, kasutades selleks enda TV-pulti.

Tellides igapäevaseid toiduaineid enda elutoast, ei aimanud Jane ega ka keegi teine, et tema lihtne toidutellimus oli üks maailma esimesi online-poe tellimustest. TV-puldi ja Videotex’i süsteemi abil saatis ta enda toiduainete tellimuse lähedalasuvasse Tesco kauplusesse, kus see kokku pandi ning kulleri abil tema ukseni toimetati.

Süsteemi arendanud Michael Aldrichi sõnul kasutati tellimuste jaoks kodust telefoniliini ja telekat, mis olid ühendatud kaupluste arvutisüsteemidega, mis suutis tellimusi reaalajas hallata. Uudse süsteemi arendaja Aldrich kutsuti tänu sellele ka Margaret Thatcheri infotehnoloogia nõunikuks.

Kuigi e-kaubanduse esimesed tellimused tegid just kodused pensionärid, siis ei domineeri vanema generatsiooni esindajad enam aastaid e-kaubanduse tellimuste esitajate seas, kuigi see lihtsustaks kordades paljudel juhtudel vanemate inimeste elu.

Eesti Statistikaameti andmed

Statistikaameti andmeil kasutas Eestis 2015. aasta esimeses kvartalis arvutit ja internetti 88 protsenti 16-74-aastastest, mida on neli protsenti rohkem kui mullu samal ajal.

Eesti E-kaubanduse liidu 2015. aasta alguses läbi viidud uuringu andmetel oli 55-64-aastastest Eesti inimestest 63 protsenti ja 65-74-aastastest 51 protsenti kasutanud viimase aasta jooksul e-kaubandust.

55-64-aastaste puhul oli 47 protsenti inimestest sooritanud e-poest ostu vähemalt korra kuus ja 30 protsenti vähemalt korra viimase poole aasta jooksul. 65-74-aastaste puhul olid vähemalt 27 protsenti inimestest teinud e-poest tellimuse korra kuus ja paljud vähemalt viimase kuue kuu jooksul.

Kaup24 juhatuse liige Maris Kivi toob välja, et Eesti ja Läti tarbijad vanuses 60-aastat ja vanemad on seejuures agaramad e-poest tellijad kui Leedu eakaaslased.

Ühe põhjusena, miks just Eesti vanema generatsiooni tarbijad e-kaubandust rohkem usaldavad ja kasutavad, tõi Kivi põhjuseks eestlaste e-riigi harjumused ja suurema usalduse e-lahenduste vastu.

Põhiliste tootegruppidena, mida tellitakse, toob Kaup24 esindaja esile kodumasinad, tee- ja kohvikannud, tolmuimejad, mööbli- ja sisustustooted ning vähesel määral ka kosmeetikakaupu nagu kreeme, parfüüme ja shampoone. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles