18 asja, mida edukad inimesed teevad tööl esimese kümne minuti jooksul (2)

Siiri Liiva
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nad võtavad hetke, et häälestada end kohalolekuks.
Nad võtavad hetke, et häälestada end kohalolekuks. Foto: SCANPIX

Esimesed kümme minutit pärast tööle jõudmist määravad ära selle, kas tegemist saab olema kõige parema või hullema tööpäevaga – olenevalt sellest, mida selle aja jooksul tehakse.

«Õigesti päeva alustamine ei ole oluline mitte ainult isiklikes suhetes, vaid ka töökohal – iseäranis, kui tegemist on kiiretempolise tööga,» räägib rahvusvaheline ärikonsultant ja mitmete raamatute autor Michael Kerr, vahendab Independent. Kerr on veendumusel, et esimesed kümme minutit seavad häälestuse kogu tööpäevale, mistõttu on iseäranis oluline, et see õigesti algaks.

Samal seisukohal on ka briti töökeskkonna ekspert Lynn Taylor. «Selle lühikese hetke pealt saab ennustada kogu päeva eelhäälestuse,» nendib temagi. Ta lisab, et on üsna tavaline, et esimese kümne minuti jooksul peab inimene suutma orienteeruda kiireloomulistes meilides, viimasel hetkel üles kerkinud kriisides ja koosolekutes, suutma rääkida oma ülemusega ning vajaduse korral saama hakkama halvatujulise kolleegiga.

«Eks selleks kõigeks on vaja positiivset mõtteviisi, suurt eneseteadlikkust ja head enesejuhtimise oskust, et saada hakkama nendes negatiivsetes hoovustes, mis nõuavad esimese minutite jooksul üliinimlikku reageerimist,» tähendab Taylor. Kerr lisab, et edukad on need inimesed, kellel on selleks puhuks mingi rutiin välja töötatud.

Siin on 18 asja, mis tavaliselt on osa edukate inimeste esimese kümne minuti rutiinist.

1. Nad analüüsivad. Nad mõtlevad järele, mis neil hästi on välja tulnud ja mis mitte nii väga ning teevad sellest algavaks tööpäevaks omad järeldused.

2. Nad võtavad hetke, et häälestada end kohalolekuks. Lärmakast töökeskkonnast hoolimata iseendale ja mõttega kohalolemisele keskendumine aitab võtta ohjad oma tööpäeva üle enda kätte, mitte lasta tööpäeval ennast juhtida.

3. Nad seavad end mugavalt sisse. Edukad inimesed võtavad vähemalt minuti, et veenduda, et nende tool on täpselt nii mugav, nagu neil vaja on, ning kõik teised töövahendid on samuti sobivalt paigutatud – olgu see siis klaviatuur, arvutihiir, lauatelefon või valgustus.

4. Nende töölaud on korras. Asjade otsimine paberi- ja muude asjade kuhjade alt võib olla tõsine ajaröövel. Mida puhtam on su töölaud ja ka arvuti desktop, seda parema häälestuse see tööpäevale annab.

5. Nad venitavad, tõusevad püsti ja kõnnivad ringi. See aitab hommikul ka vereringe käima saada ning samuti tugevadada kontrollitunnet oma tööpäeva üle.

6. Nad vaatavad üle oma tegemist vajavate asjade nimekirja ja prioritiseerivad. Tööülesandeid tuleks jooksvalt üle vaadata ning vastavalt vajadusele ka muuta kõige olulisemate ülesannete järjestust. Esimese asjana tuleks tegeleda kõige kiireloomulisemate asjadega, sest siis on ka energiat rohkem.

7. Nad visualiseerivad edu. Positiivsete tulemuste ettekujutamine aitab seada ka konkreetseid samme nendeni jõudmiseks ning seatud plaanist kinni pidada.

8. Nad kohandavad päevaplaani ja panevad selle paika. Edukad inimesed vaatavad hommikul üle oma päevaplaani ja hindavad, kas midagi kirjasolevatest asjadest vajab muutmist.

9. Nad ei rööprähkle. Multitasking tundub hommikustel tundidel väga peibutav, kuna just siis on energiatase kõige suurem, kuid Stanfordi ülikooli teadlaste sõnul on rööprähklemine vähemproduktsiivsem kui korraga ühele asjale keskendumine.

10. Nad on valmis ootamatusteks. See on üpris paratamatu, et päeva alguses tuleb ette ootamatusi – edukamad on need inimesed, kes on hommikul tööle tulles selleks valmis.

11. Nad oskavad öelda ei. Edukad on need inimesed, kes suudavad alustatud tööülesandeid lõpuni viia ja vajaduse korral keelduda vahepeal ettetulevatest ülesannetest. Loomulikult ei tohiks seda teha siis, kui ülemus tuleb mõne väga kiireloomulise ülesandega, kuid kui su päevaplaanis on juba ees olulise tähtsusega ülesandeid, peab julgema ka talle ei ütelda.

12. Nad lülitavad end negatiivsetest kogemustest välja. Edukad inimesed ei jää liiga pikalt negatiivsete kogemuste üle mõtisklema ja oskavad eelmise päeva juhtumistest end lahti lasta.

13. Nad võtavad aja, et tervitada kolleege. See on iseäranis oluline juhi puhul, kuna see mõjutab terve meeskonna tööpäeva algust. Lisaks võib suhtlemisoskustel olla su igapäevatööle märksa olulisem mõju kui su professionaalsetel oskustel. Sõbralik olek muudab töökoha ka teistele inimestele su ümber hommikuti märksa vastuvõetavamaks.

14. Nad kontrollivad, mis tujus kolleegid on. Just tugevad juhid kontrollivad igal hommikul, mis tujus töötajad on, kas nad on piisavalt motiveeritud ning tööle keskendunud.

15. Nad naeratavad ja naeravad. Edukad töötajad teavad, kuidas teha töökeskkond meeldivaks nii iseendale kui teistele enda ümber. On neid inimesi, kellel ongi rutiiniks alustada päeva väikese naljaga, kuna see aitab ka päevale positiivse häälestuse seada.

16. Nad võtavad hetke, et olla tänulikud. Edukad inimesed alustavad päeva sellega, et leiavad midagi, mille eest nad selles konkreetses ajahetkes tänulikkust tunnevad – see võib olla nii isikliku elu kui tööga seotud.

17. Nad mõtlevad sellele, kuidas saaksid teisi aidata. Teiste toetamisele suunatud mõtteviis aitab nii stressi vähendada kui ka tõsta tööga rahulolu, kuna viib tähelepanu iseendalt mujale.

18. Neil on kindel strateegia oma e-kirjade kontrollimiseks. Kuna e-kirjade liiga sage kontrollimine võib muutuda tõeliseks ajaröövliks, siis on oluline, et e-kirjade lugemiseks on inimesel kindel strateegia, mis aitab ka tööpäeva esimese kümne minuti jooksul eristada olulised kirjad ebaolulistest.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles