Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Teadmatus maksis võrkturustusettevõttega liitunule kätte

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Zinzino teatab oma kodulehel, et nende aktsiad on noteeritud Nasdaq First North aktsiaturul, internetifoorumites kirjeldatakse aga nende äri kui püramiidskeemi. | FOTO: Kuvatõmmis
Hanna Turetski | FOTO: Mihkel Maripuu

Möödunud kevadel Zinzino kapselkohvimasinate müüjate võrgustikuga liitunud noormehe perekond on löödud, et noormehe lepingu lõpetamine kujunes kannatuste rajaks, kuigi ettevõtte esindajate sõnul oli tegemist erandiga, kus talle tuldi isegi vastu.

«See on lihtsalt selline tobe lugu, ma tahaks, et teised inimesed ka teavad, millega on tegu,» rääkis Tartus elava Tõnise (25) anonüümseks jääda soovinud ema, kelle poeg otsustas möödunud aasta veebruaris liituda Zinzino edasimüüjate võrgustikuga.

Tegemist on võrkturustusel põhineva ettevõttega, mis müüb kapselkohvimasinaid ja tervisetooteid ning on viimased paar aastat Eestis tegutsenud. «Meile ta ei tahtnud seda rääkida, aga seal pakuti välja, et võtku pangalaenu, et see asi ära osta,» kirjeldas naine. Summa, mis noormees pidi Zinzino stardipaketi eest välja käima, oli 1265 eurot, ja selle väljaostmiseks sõlmis ta järelmaksulepingu Inbankiga.

-Suhtlus aeganõudev ja arusaamatu

Aprillis tabas noormeest haigushoog, mis viis ta kuuks ajaks haiglasse. «Siis me juba teadsime, et tal on mingid asjad seal, ja ta ütles ka, et vii see ära, ta ei ole tegelikult võimeline sellega tegelema,» rääkis naine, kes viiski siis kolm kilekotitäit asju sellele Zinzino konsultandile tagasi, kes oli ta pojale selle komplekti müünud. «Endale jäi üks karbitäis kohvikapsleid, üks lahti tehtud õlipudel ja üks veretest, mis tuleb endale teha ja ära saata,» sõnas ta.

Küll aga ei saanud ta Zinzino esindajalt palju selgust selle kohta, mismoodi ta peaks edasi toimetama, et ei jääks ka Inbanki ees võlglaseks ja saaks selle asja lõplikult ära lahendada.

«Ei midagi, ainult hämavad: me peame need asjad Rootsi saatma ja siis tehakse seal arvestus – nii ja naa,» andis naine Zinzino konsultandiga peetud vestlust edasi. Selleks ajaks oli tema poeg aga juba võlgnikuna ka maksehäirete registrisse üles pandud.

«Ma pakun, et oktoobris helistati mulle, et Zinzino kandis nüüd 506 eurot nende asjade eest, mis me tagastasime, aga ülejäänud ligi 780, või palju seal jäi, peab ikkagi nende asjade eest ära maksma,» rääkis naine.

Põhjendusena, miks ainult nii väike summa tagasi kanti, tõi ettevõte, et tagastatud asjad olid kasutatud, tegemist oli esmakordse juhtumiga ja nad püüdsid nii palju vastu tulla, kui võimalik. Naise kinnitusel olid aga kõik tagastatud asjad olnud siiski pakendis ja kasutamata. Lisaks soovitati tal võtta pangaga ühendust, et lõpuks teada saada, kui palju ta poeg peab ise maksma.

-Järelmaksuandja tuli vastu

«Helistasin panka, nad olid seal üldiselt kursis, olid ta vist maksehäireregistrist maha võtnud ja jäid ka ootama,» rääkis naine, kelle sõnul jäi asi kuni detsembri alguseni seisma. Siis võttis ta uuesti Inbankiga ühendust, et uurida, mis on asjast edasi saanud.

«Sealt öeldi mulle, et Zinzino on neil väga raske äripartner, nendega on väga palju probleeme ja just see, et Rootsi kaudu käib tagasisaatmine, ja ma pole ainus, kes niimoodi on tagastanud,» kirjeldas ta.

Küll aga öeldi talle, et kui nad maksavad üleval oleva üle 700 euro ära, siis ei võta Inbank neilt intressi ja ka viivised lähevad panga omakuludesse. «Maksime ära selle 780 eurot millegagi. Nüüd ma pean uskuma jääma, et see asi on lõpetatud, aga kinnitust ei ole ma veel saanud,» tähendas ta 8. detsembril. Hiljem lisas, et sai selle kohta ka Inbankilt kirjaliku kinnituse.

«Nii et siis poiss pidi maksma ühe karbitäie kohvikapslite eest, veretesti ja ühe õlipudeli eest 780 eurot – ma saan aru, et on võrkturustus, selles liitumises on ka eelnevate inimeste palgad, aga no selline summa on päris kohutav,» nentis naine, kelle jaoks tegi olukorra tegelikult jaburamaks ka see, et poeg on puudega.

Nimelt on Tõnisel kaasasündinud toksoplasmoosi kahjustus, mis tähendab, et tal on lubikolded ajus ja ta mälu on väike. «Kui tavainimene võib seitse numbrit jutti meelde jätta, siis tema suudab vaid kaks-kolm numbrit,» selgitas noormehe ema.

-Zinzino jaoks ka erijuhtum

Noormehe probleemi vahendanud Zinzino konsultandi sõnul tuli ettevõte noormehele lepingu lõpetamisel vastu. «Tegelikult oli see meie vastutulek, et me üldse saime selle lepingu tühistada,» sõnas ettevõtte esindaja, kes ei soovinud meedias oma nime avaldada.

Sellega viitas ta asjaolule, et tarbijakaitseseaduse järgi on inimesel õigus seda liiki lepingu puhul pretensioone esitada 30 päeva jooksul. Noormees tegi seda aga mitu kuud hiljem pärast lepingu sõlmimist. Ka lisas ta, et sarnaselt kõigi teiste selliste sõlmitud lepingutega kehtis sellegi puhul tingimus, et hüvitatakse vaid see osa kaubast, mis on rikkumata.

Väitele, nagu oleks tagastatud summa olnud põhjendamatult väike, arvestades, et suurem osa noormehe perekonna tagastatud asjadest olid veel pakendis, kostis Zinzino konsultant, et selle summa arvutamisel arvestati mitut asjaolu: nii seda, et mõne tervisetoote aegumiskuupäev oli tagastamise ajaks läbi, kui ka seda, et ettevõte saaks väljateenitud palga kätte.

Asja lahendamisele kulunud aega põhjendas võrkturustusettevõtte esindaja sellega, et tegemist oli erijuhtumiga. «Pluss meie IT-süsteem muutus ja Inbanki ning Zinzino tugiosakonna suhtlus oli seetõttu häiritud,» kostis ta.

Zinzino konsultant möönis küll, et olukorrast võib tõesti jääda mulje, nagu oleks nad noormehe olukorda ja teadmatust ära kasutanud.

Küll aga toob ta välja, et taustakontrolli oleks neil isikuandmete kaitse seadusest tulenevalt raske teha, sest inimese tervist puudutavad andmed on delikaatsed isikuandmed. «Kuna meie ei olnud tema eelnevast haigusloost või seisundist teadlikud, siis me ei saanud ka ennetada neid asju, mis tema haigushooga kaasnesid,» nentis ta.

Ka rõhutas võrkturustusettevõtte esindaja, et on inimese enda vaba valik, kas ta tahab olla lihtsalt klient või äripartner. «Ega võimalust meiega koos äri teha pakuta ka kuskil tänaval, et tule, hakkame koos tegutsema,» tähendas ta.

KOMMENTAAR

Hanna Turetski,

tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juht

2015. aastal tuli tarbijakaitseametile 13 pöördumist Zinzino OÜ kohta. 11 küsimust – millest üks oli piiriülene pöördumine – ja kaks kaebust, millest üks lahenes menetluse käigus ja üks oli komisjonis. Kaebus rahuldati. Vaidlus oli tarbija ja kaupleja vahel seoses püsilepingu sõlmimisega ja kaupleja poolt arvete mittemaksmise korral edastatud inkassole.

Kui arvestada, et kaebusi laekub aastas üle 300 ja kui kõik pöördumised kokku arvestada, on neid üle 30 000, siis on suhtarv väike.

Tagasi üles