Geoblokeering võib kaduda

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panther Media/Scanpix

Kuna mitmed ostud välismaa netipoodidest jäävad kallite postikulude, kahtlaste tingimuste või muu mure tõttu tegemata, võtab Euroopa Komisjon eesmärgiks ostmise ja müümise tingimusi lihtsustada.

«Sageli ei saa inimesed internetis oste tehes valida parimaid pakkumisi või otsustavad välismaalt mitte osta, sest kättetoimetamise kulud on liiga kõrged. Muretsetakse ka selle pärast, kuidas tagada oma õiguste kaitse, kui midagi valesti läheb, kirjeldas Euroopa Komisjoni digitaalse ühtse turu eest vastutav asepresident Andrus Ansip. Seetõttu soovib komisjon uue e-kaubanduse meetmepaketiga lahendada geoblokeeringu küsimuse ning tugevdada tarbija õiguste kaitset.

Esimese ettepanekuga püütakse tagada, et tarbijaid, kes tahavad osta teenuseid või tooteid teisest liikmesriigist, ükskõik kas interneti teel või muul viisil, ei diskrimineeritaks hindade ega müügi- või maksetingimuste osas. Seda aga välja arvatud juhul, kui see on objektiivselt põhjendatud, näiteks käibemaksu ja teatavat avalikku huvi käsitlevate sätete puhul.

Kui tarbija läheb teises ELi riigis poodi, ei küsi omanik ostu kinnitamiseks tema isikutunnistust, kuid internetis piiratakse sageli juurdepääsu teiste riikide pakkumistele, näiteks saates tarbijale tagasi riigipõhisele veebisaidile või paludes tasuda teatava riigi deebet- või krediitkaardiga. Sellisel diskrimineerimisel ei ole ühtsel turul kohta.

Veel tahab komisjon suurendada hindade läbipaistvust ja õiguslikku järelevalvet piiriüleste pakiveoteenuste üle. Tarbijad ja väikeettevõtjad kurdavad, et probleemid pakkide kättetoimetamisega (eelkõige kõrged tarnetasud) takistavad neid müümast või ostmast kogu ELi piires. Määrusega soodustatakse hindade läbipaistvuse suurendamise abil konkurentsi, kuid ei kehtestata kättetoimetamise hindadele ülempiiri. Hindade reguleerimine on viimane abinõu juhul, kui konkurents ei too rahuldavaid tulemusi.

Tarbijakaitsealase koostöö kavandatava muudatusega antakse riiklikele ametiasutustele suuremad volitused, et tagada tarbijaõiguste parem kaitse. Ametiasutused võivad:

  • kontrollida, kas veebisaidid kasutavad tarbijate geoblokeerimist või pakuvad ELi eeskirju eiravaid müügijärgseid tingimusi (nt taganemisõiguse osas);
  • nõuda kelmusega tegelevate veebilehtede kohest sulgemist;
  • taotleda domeeniregistripidajatelt ja pankadelt teavet vastutava ettevõtja tuvastamiseks.

Komisjon avaldab ka uued suunised ebaausate kaubandustavade kohta. Näiteks peab iga veebipõhine platvorm, mis kvalifitseerub ettevõtjana ja reklaamib või müüb tarbijatele kaupu või teenuseid, tagama, et tema äritavad on täies ulatuses ELi tarbijaõigusega kooskõlas.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles