Eesti teatrid on kimpus uut tüüpi matsidega (2)

Hanneli Rudi
, Tarbija toimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nutitelefonis surfamine segab ka näitlejaid.
Nutitelefonis surfamine segab ka näitlejaid. Foto: Toomas Huik

Kui seni olid teatrid hädas vaatajatega, kelle telefonid etenduse ajal helisesid, siis nüüd segavad  etendusi helendavad ekraanid.

«Meie etendustel öeldakse, et on vaja mobiil välja lülitada, aga reaalsus on see, et enamasti pannakse hääletule,» rääkis Rakvere Teatri turundusjuht Laila Talunik. Seda, et kellelgi hakkab etenduse ajal mobiil helisema, juhtub ikka. Enamasti on Taluniku sõnul vaatajal piinlik ja telefon lülitatakse  ruttu välja.

«Uue aja tendents on kahjuks see, et inimesed istuvad saalis nutitelefonides ja sirvitakse Facebooki vms. Veel ei ole see suur probleem, aga see, et näitlejad seda üldse märkavad,  ütleb üht-teist,» tunnistas Talunik.

Linnateatris paluvad telefoni välja lülitada publikuteenindajad. «Kuna mõni aeg tagasi sai probleemiks, et pärast esimest vaatust lülitati telefon uuesti tavalisele režiimile, mistõttu teise vaatuse ajal telefonid helisesid, oleme hakanud seda meelde tuletama iga vaatuse alguses,» rääkis linnateatri teenindusjuht Ly Mälter.

Kuigi publikul palutakse telefonid välja lülitada, pannakse need üldiselt pigem hääletule režiimile. Sellest tingituna võib sageli näha saalis ka helendavaid telefoniekraane, mis pimedas ruumis etendust häirima võivad hakata. «Väljalülitamata jäänud või kotis värisevad telefonid segavad eesotsas ülejäänud publikut ja ka näitlejaid,» sõnab Mälter.

Vanemuise teatri etendustel palutakse mobiilid välja lülitada või panna n-ö lennurežiimile, et  mobiilside ei segaks näiteks kondensaatormikrofonide või raadioseadmete kasutust. «Suures majas on õnneks vaid teatud istumiskohad sellised, kus hääletu režiim hakkab sissetuleva kõne korral helitehnikat segama,» sõnas teatri kommunikatsioonijuht Kertu Tombak.

Probleeme tuleb tema sõnul aeg-ajalt ette vanemaealiste külastajatega, kes tihtilugu unustavad lihtsalt oma mobiili välja lülitada. «Kui telefon heliseb, siis võtab selle väljalülitamine aega ning helin on seganud etenduse käiku. On olnud etendusi, kus mobiilihelin on lõhkunud atmosfääri ja häiritud on nii näitlejad laval kui ka publik,» ütles Tombak.

Tallinna Linnateatri vanemhelitehnik Haar Tammiku sõnul võivad hääletule režiimile pandud mobiilide puhul probleemid heliga tekkida siis, kui kasutatakse tehnikat, mida seaduse järgi enam kasutada ei tohiks. «Meie teatris on samuti vanu raadiomikrofonide süsteeme, ent neid ei saa enam kasutada, kuna sagedusala, millel nad töötavad, on müüdud näiteks digiTV kanalite edastuseks. Praegu töötavad meie mikrofonid viimases kahes meie jaoks vabas sagedusalas. Seal ametlikult telefone ega digiTV-d olla ei tohi,» kommenteerib Haar Tammik. Ta lisas, et 4G sagedusalasse jäävaid raadiomikrofone on tänapäeval seadusega keelatud kasutada.

«Meil palutakse enne etendust kõikidel külastajatel mobiiltelefonid ja muud heli tekitavad seadmed välja lülitada, seda sellepärast, et seadmete poolt tekitatav heli (näiteks kõne- või sõnumiteade) ei segaks etenduse nautimist,» ütles rahvusooper Estonia turundusjuht Ülla Veerg. Tema sõnul piisab ka sellest, kui telefon hääletule režiimile lülitada.  Estonia laval kasutatava helitehnika tööd mobiilid ei häiri.

Ugala teatri lavastused on mobiilside häirete eest kaitstud. 2014. aastal soetas teater uues raadiomikrofonide süsteem, mis toimetab väljaspool 4G sagedusala. «Enne seda olid kasutusel vanemad seadmed, mille sagedused 4G-võrguga kokku puutudes põhjustasid probleeme küll,» ütles Ugala avalike suhete juht Mari Nurk.

Kui toona oli tavapärane paluda publikul telefonide välja lülitamist, siis nüüd piisab vaid vaigistamisest. «Muret teeb see, et mõnikord vaigistamise asemel lülitatakse telefon vibratsiooni režiimile - olgugi et ka see segab siiski etenduse vaatamist,» lisas Nurk.

Kõige ebameeldivamad kogemused seoses mobiilside tekitatud häiretega jäävad Ugalal sinna aega, kus Ugala teater ei olnud veel suutnud 4G sagedusalast sõltumatuid tooteid soetada. «Kõige eredamalt on meeles kindlasti koguperemuusikali «Arabella» esietendus, kus ühe peaosalise mikrofon tuli sagedushäirete tõttu lihtsalt välistada ning näitleja oli sunnitud ootamatult laulma ühte oma põhinumbrit ilma võimenduseta,» meenutas Nurk.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles