Toiduainetööstuses võtab võimust uus trend (1)

Hanneli Rudi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toblerone šokolaadi uus väljanägemine oli avalikuks tulles BBC kõige enam loetud uudis.
Toblerone šokolaadi uus väljanägemine oli avalikuks tulles BBC kõige enam loetud uudis. Foto: Reuters

Kuigi kassalindile kaupa ladudes on seda näiliselt sama palju kui varem, siis tegelikult on ostukott poest lahkudes kergem, sest tootjad on hakanud tootmiskulusid kokku hoidma.

Inglise keeles on sellise käitumise kohta käibel lause eraldi termin – shrinkflation, kirjutab BBC. See tähendab, et kauba kogus väheneb, kuid hind jääb samaks.

Üheks selliseks näiteks on tuntud Toblerone šokolaadi kuju muutmine. Šokolaadist Alpi mäetippe on tabanud erosioon, et katta toorainet kallinemisega seotud kulusid. Pärast uuendust hakkab seni 400-grammise tahvli kaal olema 360 grammi ning 15 mäetipu asemele jääb 11. Paljusid šokolaadisõpru on see otsus juba välja vihastanud, kuid see ei jää ainsaks salenemisjuhuks.

 Tarbijakaitseorganisatsiooni Which? andmetel on paljud brändid juba kasutanud sellist hiilivat hinnatõusu. Tropicana mahla on nüüd pakis 15 protsenti vähem, kümnendiku võrra on kahanenud McVitie's Digestive šokolaadiküpsise paki kaal. Firma Prince paneb igasse konservikarpi pisut vähem makrelli kui seni. Tänu naela nõrgale kursile ja tooraine kallinemisele hakatakse sellist võtet veelgi enam kasutama.

«Tootjad tahavad hoida hindu madalal, kuid inflatsioon ja toormehinnad kasvavad, aga kes selle eest maksab? See oled sina, kes seda teeb,» ütles East Anglia ülikooli õppejõud  Ratula Chakraborty. Ta pakkus välja, et see võib juhtuda juba lähikuudel.

Toblerone kaubamärki omav firma Mondelez põhjendas kultustoote kuju muutust hinnasurvega – kakao hind on järsult kallinenud ja pärast Brexitit on naela kurss langenud.

Euromonitori analüütiku Jack Skelly sõnul oleks n-ö salenemiskuur toimunud ka ilma Brexitita ja selle põhipõhjuseks on kakao hinnatõus.  Skelly sõnul võib arvata, et see mõjutab ka šokolaadijäätiste, -küpsiste ja teiste kakaod sisaldavate toodete kallinemist lähiajal. Ka on kasvanud šokolaadide, kookide ja küpsiste tegemisel kasutatava palmiõli hind.

Suured kõhnujad toiduainete maailmas

Marsi šokolaadibatoon kaalub 58 grammi asemel 51.

Snickersi batoon kaalub 58 grammi asemel 48.

Kit Kat Chunky batoon kaalub nüüd 48 grammi asemel 40 grammi.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles