Tasub teada: mida silmas pidada Hiinast või USAst kaupa tellides

Maiken Mägi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Panther Media/Scanpix

Tarbijakaitseamet rõhutab, et kui tegu on väljastpoolt Euroopa Liitu ostetud asjadega, siis puudub neil võimalus sekkuda nii ohutuse kui ka lepingust kinnipidamise aspektist.

Internetis avanev ostukeskkond tundub kui piiritu ja mugav imedemaa, sest poodimineku asemel saab oste teha kasvõi teisest maailma otsast. Enne ostu tasub siiski mõelda, kes on tehingu teiseks pooleks, kas kaup on ohutu ning millised on võimalused hiljem oma pretensioone lahendada, kirjutab tarbijakaitseameti kaubandustalituse juhataja Kristel Huvila.

Netipoes tehakse ostud kiirelt ja vähese vaevaga, märkides linnuke kasutajatingimustega tutvumise kohta. Kui makse tehtud, jääb tarbija mugavalt kaupa koju ootama. On küll levinud ja ka enamasti toimiv käsitlus, et kui kaup ei sobi, siis saadetakse see lihtsalt tagasi, kuid alati see ei toimi. Seega tasuks tarbijal ostuotsust kaaludes märgata veel mõningaid olulisi tegureid.

Toote ohutus või ohtlikkus

Ostes mistahes toote Euroopa Liidu väliselt kauplejalt, näiteks Hiinast või Ameerikast, ei pruugi olla kauba tootmisel kohaldatud EL-s kehtestatud regulatsioone konkreetsele tooterühmale. Siseturul on tootegruppide lõikes ühtlustatud nõuded erinevatele tarbekaupadele (mänguasjad, tekstiiltooted, lapsehooldustooted, elektroonikaseadmed jm) ning liikmesriikide järelevalveasutustele on omistatud pädevus kontrollida toodete vastavust kehtestatud nõuetele.

Seega toodet kolmandatest riikidest ostes tuleks arvestada,  et järelevalveasutuse võimalus sekkuda ning veenduda ohutusnõuete järgmises on piiratud.

Lepingu täitmine

Nagu igasuguse ostuotsuse tegemisel, tuleb enne ostu tutvuda tellimuse täitmise tingimustega. Oluline on märkida, et tarbijaõiguste direktiivi alusel kehtivad Euroopa Liidus ühtsed reeglid e-kaubandusele. Üheks tuntuimaks üldpõhimõtteks on tarbija õigus kaup ilma põhjendamata tagastada, andes sellest kauplejale teada 14 päeva jooksul alates kauba kättesaamisest. On küll erandeid, mil viidatud reegel ei laiene, kuid printsiibis on see hea võimalus tarbijal tootega tutvuda ja lihtsustatult taganeda.

Kui kaupleja ei ole oma tegevust suunanud Euroopa või Eesti turule, ei saa amet jõustada järelevalvemeetmeid ja sundida järgima sidevahendi abil sõlmitud lepingutele kehtestatud teavitusnõudeid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles