Kasutatud autot ostes tuleb olla ettevaatlik (1)

Maria Joost
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Autoremonditöökoja Alved tegevjuht Enn Vedomi sõnul tuleb enne auto ostmist kindlasti ka kapoti alla vaadata. Pestud mootor on ohumärk, et midagi võib autol viga olla ning seda üritatakse varjata.
Autoremonditöökoja Alved tegevjuht Enn Vedomi sõnul tuleb enne auto ostmist kindlasti ka kapoti alla vaadata. Pestud mootor on ohumärk, et midagi võib autol viga olla ning seda üritatakse varjata. Foto: Liis Treimann

Kasutatud auto ostmine tunduda rahakotisõbralikum kui salongist uue auto soetamine. Siiski tuleb enne pruugitud sõiduki ostmist väga tähelepanelik olla ning selle seisukord hoolikalt üle vaadata.

«Kui inimene ostab autot, siis peab ta teadma, mis autot ta ostab,» sõnas autoparanduse Alved tegevjuht Enn Vedom. Ta lisas, et kui algaja juht soetab esimest autot, tuleks kindlasti valida selline sõiduk, millest väga kahju ei ole. «Ehk siis midagi, mis liigub, on enam-vähem korras ning ka turvaline, et kui mingisugune avarii juhtub, siis on turvapadjad olemas,» selgitas Vedom.

Selleks et aru saada, kas auto on avariiline või mitte, on mitu võimalust. Esiteks võib vaadata välimust – kas kuskil jääb silma mingeid lohke või on mõni osa teist värvi kui ülejäänud autokere. Kui väljast tundub, et kõik on korras, siis saab mõõta spetsiaalse vahendiga ka värvi paksust – avariivabal autol on värvikiht tervel kerel ühtlase paksusega. Ning lõpuks on võimalik auto ühendada arvutiga ja teha diagnostika, mille abil saab kõige täpsemalt konkreetse masina ajalooga tutvuda.

Samas hoiatab Vedom, et arvutit on võimalik ära petta. «Näiteks tuleb auto hommikul kell üheksa töökotta. Meie paneme arvuti taha ja selgub, et ühtegi viga ei ole, aga näeme ühtlasi, et autole on tehtud restart samal hommikul kell kuus ja vead ära kustutatud,» tõi Vedom näite. «Siis läheb võib-olla nädal, sõltuvalt masinast sõidetakse ehk 50 või 100 kilomeetrit, aga mingi aja pärast teeb auto igal juhul endale ise uuesti restardi ja tunneb vead ära. Aga selleks hetkeks on inimene auto juba ostnud.»

Kõige tähtsam on kasutatud autot ostes mõista, miks sõiduk müügis on. «Suur osa autosid müüakse maha seetõttu, et omanik ei taha seda enam parandada,» selgitas ekspert. Seetõttu tuleb pruugitud autot ostes arvestada kohe ka parandamisele kuluva rahaga. «Me ei tea ajalugu, me ei tea päris läbisõitu,» nentis ta. Traditsioonilise müügimehe jutu, et tegu on vanainimese autoga, kes sellega vaid pühapäeviti kirikus käis, võib Vedomi kinnitusel kohe ära unustada.

Selle, et autot soovitakse vaid müüa, võivad reeta ka rehvid ja esiklaas. «Kui need on pandud kõige odavamad, siis on auto ettevalmistatud müügiks,» hoiatas Vedom, rõhutades, et igal juhul tuleb vaadata, et auto parandamisega ei oleks koonerdatud.

Mõistagi tuleb enne auto ostmist vaadata ka kapoti alla. Pestud mootor on Vedomi sõnul ohumärk, sest selle abil võidakse ostja eest mõningaid vigu varjata. Näiteks õli tilkumist. «Niikaua, kuni sa seda ise ei näe, kannatab sõita,» sõnas ta. «Nädalake sõidad, siis hakkab aga õli vaikselt jooksma ja läheb katte peale. Siis läheb veel nädalake mööda ja see hakkab katte pealt edasi valguma, kuni lõpuks jõuab maha,» kirjeldas ta. Seega on hea märk hoopis tolmune kapotialune – see näitab, et masinaga sõidetakse.

Lisaks toonitas Vedom, et kuigi auto läbisõitu saab vaadata hodomeetrilt, ei pruugi see tegelikkusele vastata. «Mida kallim auto, seda väiksem on tõenäosus, et see on ehtne,» sõnas Vedom ja lisas, et Saksamaa ja Prantsusmaa autodel on alati suur läbisõit. Itaalia omad on aga alati mõlgitud.

Kõige turvalisemad paigad, kust kasutatud autot osta, on Vedomi sõnul autode esindused, sest nemad on teinud kõik hooldused ja teavad täpselt, mis head või vead konkreetsel automargil on. Platsi pealt ei pidavat head autot saama, sest need sõidukid on Eestisse toodud ärieesmärkidel. «Eks kõik on muidugi suhteline, aga alati tuleb selgeks teha põhjus, miks autot müüakse – kas tahetakse raha saada või soovib vana omanik lihtsalt uut autot,» kõneles ta.

Kui on siiski plaan platsi peale autot vaatama minna, tuleks seda kindlasti teha ette teatamata, sest siis ei saa müügimehed autot sinu jaoks n-ö valmis teha. «Ei mingit ettehoiatust. Lähed kohale, valid välja ja ütled, et tahad seda autot,» õpetas Vedom. «Siis tuuakse võtmed, istud sisse ja paned auto käima – kui ta läheb käima. Mõni ei lähe üldse käima. «Oi, aku on tühi,» ütlevad nemad. Okei, pangu uus aku peale. Kui siis ikka käima ei lähe, tead juba ise ka, et autol on viga küljes.»

Kui osta auto müügisalongist, esindusest või sellise platsi pealt, kus autole ka garantiid pakutakse, tuleks alati veenduda, et müüjal jätkub võimalikuks autoparanduseks raha. «Kui näiteks esineb mingi probleem ning viid auto parandusse, aga neil raha ei ole, läheb firma pankrotti ja midagi ei ole teha. Esindused aga peavad selle alati korda tegema,» sõnas Vedom. Ta lisas, et oluline on vaadata platse, kus ei maksa üksnes sõna, vaid pakutakse ka rahalist garantiid.

Lisaks ütleb automüügi ekspert, et isegi kui osta auto sõbra käest, keda usaldad, ei pruugi vassimisest pääseda. Vedom tõi näite, kus inimene ostis Saksamaalt sõbalt kalli auto, mille sõber oli uuena salongist ostnud. Sõber kinnitas, et auto pole kunagi üheski avariis osalenud. Kui aga auto Vedomi autoremonditöökotta jõudis, selgus, et masin on viltune. «Hakkasime remontima ja imestasime, et kuidas ta avariivaba on? Kõik on üle värvitud, auto ise kõver...»

Seega on enne ostu sooritamist Vedomi sõnul ülimalt oluline minna autoga kas ülevaatusele või autoremonditöökotta, kus pakutakse ka spetsiaalselt ostu-müügi diagnostikat. «Aga siis tuleb ostjal valida töökoda, mitte müüjal,» toonitas ta. Kuna ülevaatusel kõike ei näe, soovitas ta siiski minna töökotta, kus auto pannakse arvuti külge. «Aga ega me ka alati ei tea, sest kõik võib olla ära nullitud,» nentis Vedom.

Ühtlasi soovitab ekspert osta pigem sellise auto, mis on vähemalt aasta Eesti teedel sõitnud, mitte lihtsalt platsi peal seisnud. «Siis on lootust, et ehk on kõik vead välja tulnud ning eelmine omanik on vähemalt üritanud neid juba korda teha,» märkis ta.

Vedomi sõnul ei saa siiski öelda, et kõik turul olevad masinad halvad oleksid. «Enamik autosid, mis Euroopast tulevad, müüakse siiski sel põhjusel, et inimene tahab uut autot osta,» sõnas ta. Samas lisas ta, et sellised sõidukid on tavaliselt kallimad kui lihtsalt äri eesmärgil Eestisse toodud autod.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles