Mure mobiiltelefoniga viis Elisa ja tarbijakaitse vastasseisuni

Siiri Erala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tarbijakaitse
Tarbijakaitse Foto: Mihkel Maripuu

Tarbija mure aastaid tagasi ostetud 1700-kroonise mobiiliga on viinud Elisa ja tarbijakaitseameti vastasseisuni. Teisipäeval lisas amet sideoperaatori oma musta nimekirja.

Internetis kõigile ligipääsetavas mustas nimekirjas on nende ettevõtete nimed, kes ei täida tarbijakaebuste komisjoni otsuseid. Elisa teenis oma koha välja sellega, et ei täitnud komisjoni otsust tagastada telefoni ostnud inimesele mobiili eest tasutud rahasumma. Aastal 2008 ostetud telefon maksis 1699 krooni ehk 108,59 eurot ja seega pole küsimus kuigi suures summas.

Elisa esindaja Marika Raiski ütles, et sel korral on firma otsustanud jääda tarbijakaitsega eri arvamusele, sest telefoni kasutati enne kaebuse esitamist kaks aastat. Nimelt avastas ostja internetist tasulise ajaleheartikli lugemise õigust tellides, et telefon Samsung E210ga ei saa helistada tasulistele numbritele, mis algavad tärniga. Seega ei saanud ta artikli eest maksta, samuti, mitte kasutada mobiilipanka, M-piletit ega mobiilset parkimist.

Elisa jõudis telefoni remonti võttes jälile, et selline puudus on konkreetse mudeli eripära ja seadmel pole midagi viga.

Tarbijakaebuste komisjon eesotsas Jaan Kirikaliga leidis aga, et Eesti tingimustes on helistamine tärni sisaldavatele teenusnumbritele tavateenus ja Elisa oleks pidanud ostjat sellest kas müügihetkel või kasutusjuhendi vahendusel teavitama. Lisaks ilmnes asja käsitledes, et tegemist oli kasutatud telefoniga ning sellegi jättis müüja inimesele mainimata.

Otsus kui soovitus

Nendel kaalutlustel otsustaski komisjon anda ostjale õiguse. Otsuse kuupäevaks oli 21. veebruar ja firma sai raha tagastamiseks aega ühe kuu.

See aeg on nüüdseks läbi ja asjade seis pole muutunud. Elisat ei saa sundida komisjoni otsust täitma, sest tarbijakaebuste komisjoni otsustel pole tegelikult suuremat jõudu kui sõbralikel soovitustel.

«Tarbijakaebuste komisjoni otsus ei ole õiguslikult siduv ja seda ei saa sundtäitmisele pöörata. Kui pooled otsusega ei nõustu ja seda ei täideta, võivad pooled pöörduda kohtusse,» selgitas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi tarbija- ja konkurentsipoliitika talituse nõunik Riina Piliste.

Kohtusse pöördumisest on siiski sagedasem juba eespool mainitud praktika, et tarbijakaitseamet survestab otsuste täitmata jätjaid nende nimede avalikustamisega. «Kauplejad, kes hoolivad oma mainest, täidavad komisjoni otsuseid,» ütles Piliste. Ta lisas, et enamik tarbija kasuks tehtud otsustest on seni siiski täidetud.

Alusetu häbistamine

Elisa hinnangul on aga sellise musta nimekirja pidamine ebaõiglane. «Enne kui kedagi pole päris süüdi mõistetud, ei tohiks neid ka häbiposti naelutada,» ütles Elisa pressiesindaja Marika Raiski. Ta lisas veel, et kõnealune juhtum on esimene kord, kui ettevõte on otsustanud jääda komisjonist erinevale seisukohale.

Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski avaldas aga, et nende seisukohast vaadatuna on Elisaga viimasel ajal keeruline suhelda – kirjavahetus venib ja seetõttu venib ka inimeste murede lahendamine.

Tarbijakaebuste komisjoni on tänavu jõudnud kolm Elisaga seotud kaebust, menetluses on olnud veel kolm, kuid need on väljunud komisjoni pädevusest.

Tarbijakaebuste komisjon
 

  • Komisjon lahendab tarbija ja kaupleja vahelisi vaidlusi, kui pooled pole varem kokkuleppele jõudnud ja kui vaidlusaluse kauba või teenuse väärtus on 20 või enam eurot.
  • Kaebuse läbivaatamine komisjonis on pooltele tasuta.
  • Komisjon korraldab kaebuse arutamiseks istungi, kus kuulatakse ära asjaosalised ning tutvutakse tõenditega. Otsus tehakse pärast kaebuse läbivaatamist viie tööpäeva jooksul.
  • Komisjon teeb otsuse hääletamise teel, kusjuures komisjoni liikmetel ei ole õigust jääda erapooletuks.
  • Komisjoni otsuse täitmiseks on aega üks kuu.
  • Kui otsusega ei nõustuta, võivad pooled sama vaidluse läbivaatamiseks pöörduda kohtusse.

Allikas: tarbijakaitseseadus

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles