Mis mõttes võlgu? Ma pole pangast kirja saanud!

, teabekeskuse juht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Seda, et mõni kiri jõuab kohale ringiga – läbi eelmise elukoha – juhtub ikka. Enamasti pole sellest hullu, ent on asutusi nagu pangad, kes saadavad rahaasjadega seotud teateid ning need tasuks võimalikult ruttu läbi lugeda, kirjutab Piret Suitsu Swedbanki eraisikute rahaasjade teabekeskusest.

Sageli ei soovi inimesed mistahes teenusepakkujatele oma tegelikke kontaktandmeid anda, kartes, et info üle pole piisavat kontrolli või mitte soovides postkastist lademetes nii paberil kui virtuaalset reklaammaterjali leida. Tasub teada, et pangal on kohustus kliendi andmeid – nii tema nime kui isikukoodi, kontaktandmeid kui pangatehingute andmeid – salajas hoida. Selleks kohustab panka seadus, seepärast hoolitsevad kõik finantsasutused selle eest, et klientide andmeid hoitaks turvaliselt ja konfidentsiaalselt.  Pank peab kliendiinfot salajas hoidma ka pärast kliendisuhte lõppemist ning tähtaega sellele kohustusele seatud ei ole.

Milleks pangale kliendi andmed?

Pank kasutab kliendi andmeid eelkõige selleks, et täita temaga sõlmitud lepingut – näiteks edastada talle konto ja lepingute kohta käivat informatsiooni. Samuti kasutatakse kliendi andmeid selleks, et pakkuda sama grupi ettevõtete teisi teenuseid, näiteks autoliisingut, kindlustusteenuseid vms. Teistele sama grupi finantsettevõtetele annab pank kliendi kohta infot aga ainult siis, kui on selleks enne saanud lepinguga või muul viisil fikseerituna kliendi nõusoleku. Siiski võivad Teieni jõuda ka pakkumised panga koostööpartneritelt – teistelt panga poolt hoolikalt välja valitud ettevõtetelt. Oma andmete pärast muretseda pole aga põhjust, sest pank edastab ise partnerite pakkumised klientidele.

Kliendid võivad pangaga igal ajal ühendust võtta, et teatada oma soovist personaalseid müügipakkumisi mitte saada. Seejärel tehakse vastav märge kliendibaasi ja edspidi pank sellele kliendile enam reklaami ei saada.

Oma andmete pärast muretsejale lisab ehk turvalisust ka teadmine, et mistahes andmete vaatamisest või töötlemisest jääb panga infosüsteemi jälg, mille järgi on võimalik kindlaks teha, kes ja miks inimese andmete vastu huvi tundis. Mis puudutab reklaami, siis mistahes pakkumised pannakse enamasti kokku arvutiprogrammide poolt, seega pole põhjust karta, et keegi tuhandete klientide andmeid loeks.

Miks peab andmeid värskendama?

Enamasti saavad inimesed neid puudutava pangainfo kätte kas kontorist või internetipangast. On aga ka olukordi, kus täpsed kontaktandmed on kriitilise tähtsusega. Näiteks teavitab pank telefoni või SMSi teel klienti võimalikust ohust ja kaardi sulgemisest, kui on oma turvasüsteemist avastanud krediitkaardi kuritarvitamise. Samuti saate SMSi või e-kirja, kui teie pangakaart hakkab aeguma

Kõige tähtsamad on õiged kontaktandmed siis, kui teil on mingil põhjusel tekkinud võlgnevus. Kiire informeerimine võimaldab võla kiirelt tasuda ja nii pääsete viivistest ning plekist oma makseajaloos, mis edaspidises elus võib mõjutada teie laenuvõimalusi. Masu näitas, et kui  teavituskirjad ei jõudnud kliendini kas kontaktide muutumise või huvipuuduse tõttu, tõi see kaasa täiendavaid probleeme igapäevaste rahaasjade korraldamisel ning võla tasumisel.

Paljudel meist on kontod mitmes pangas ja mobiilinumber, e-posti aadress või kodune aadress võivad jääda aastateks uuendamata pangas, mille teenuseid igapäevaselt ei kasuta. Nii võib teid ebameeldiva üllatusena tabada pangaarvele tekkinud teenustasu võlgnevus rahakotti seisma jäänud pangakaardi pärast.

Passiivse kliendi tasud

Samuti pole meeldiv avastus, et arvel hoitud summa on kahanenud makstud teenustasude tõttu, sest pank on vahepeal muutunud hinnakirja ja uuendatud teenustepaketti mittesoetanud kliendid peavad maksma kopsakat passiivse kliendi teenustasu.

Tudengitel läheb pahatihti aga meelest õigeaegselt tasuda kord aastas õppelaenu intressi või saadab pank maksegraafiku ühiselamu või üürikorteri aadressil, kus laenaja tegelikult ammu ei ela. Nii tekib laenumaksete või intressi tasumisel võlgnevus ning lapsevanematest käendajad saavad laenuvõlgnevuse teatest asjatu ehmatuse. Samuti võib juhtuda, et mobiilimakselepinguga on seotud ammune mobiilinumber, mis taas ringlusesse läinult võimaldab uuel numbriomanikul teie pangakontolt makseid teha.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles