Eesti Pank: uute hulgimüüjate sisenemine mõjuks toiduaineteturule hästi

Ines Kuusik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toiduained.
Toiduained. Foto: Toomas Huik

Mitmete toidukaupade jätkuva hinnatõusu üheks põhjuseks võib Eesti Panga ökonomisti Peeter Luikmeli hinnangul olla ka konkurentsi vähesus, mistõttu hulgimüüjate arvatavad kõrged marginaalid võiksid lähiajal julgustada ka uusi tulijaid.

Maailmaturu hindade puhul on, erinevalt Eesti poodidest, nii kohvi kui suhkru hind käesoleva aasta võrdluses kokkuvõttes langenud. Luikmeli hinnagul pole mainitud langus mitmel põhjusel veel Eestisse jõudnud

«Maailmaturu hinnatase on nii kohvi kui ka suhkru puhul jätkuvalt ajaloolises võrdluses suhteliselt kõrge, vaatamata sellele, et viimasel ajal on hinnad pisut odavnenud,» selgitas ta. 

Et hinnalangus pole veel Eestisse jõudnud, võib olla tingitud mitmetest asjaoludest. «Esiteks moodustab maailmaturu hind vaid väikese osa jaehinnast. Seega peaksid maailmaturu hinnakõikumised peegelduma jaehinnas väiksemas ulatuses,» rõhutas Luikmel, lisades, et see kehtib loomulikult nii hinnatõusude kui languste kohta.

«Teiseks võib teatud ulatuses olla tegemist ka konkurentsi piiratusega., mis on osaliselt tingitud turu väiksusest.» Luikme sõnul võib hulgimüüjate hulk olla piiratud ning ei ole välistatud, et soodsad marginaalid julgustavad ka uusi hulgiturule sisenejaid. «See parandaks ka konkurentsi,» arvab Luikme.

Samas tuletab Luikmel meelde, et kohvi ja suhkru hind ei pruugi tarbijat lõppkokkuvõttes väga palju mõjutada.

«Mainitud kohv ning suhkur on küll silmatorkavad kaubad, kuid nende osatähtsus tarbijahinnaindeksis on vaid ligi 0,9 protsenti.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles