Nanotoodetena reklaamitud asjadel ei pruugi nanoga mingit seost olla

Siiri Erala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Euroopa Komisjoni tarbijateemalisel lehel avaldatud uurimistöö tulemused osutavad sellele, et nanotoodetena reklaamitud asjadel ei pruugi tegelikkuses nanomaterjalide või nanotehnoloogiaga mingit seost olla.

Internetiotsingu käigus tehti kindlaks Euroopa turul müüdavad nanotooted, mis jagunevad järgmistesse kategooriatesse: elektroonika ja arvutid, majapidamis- ja remonditooted, hügieeni- ja kosmeetikatarbed, mootorsõidukid, sporditarbed, tekstiilitooted ja jalatsid ning muud. Kokku saadi nanotooteid 33 (23-lt erinevalt tootjalt).

Hügieeni- ja kosmeetikatoodetel kasutati näiteks lauseid «patenteeritud nanotehnoloogia» või «valmistatud viimase nanotehnoloogiaga». Majapidamistoodetele oli kirjutatud «nanoosakestega» või «kasutab nanotehnoloogiat», mootorsõidukeid reklaamiti jällegi fraasidega «nanotehnoloogilise seguga» või «unikaalne nanoosakeste segu».

Toodete ja nende reklaamtekstide uurimise järel said tootjad uurijatelt küsitluslehe, kus neil tuli selgitada fraaside sisu. 23-st tootjast 11 andis uurijatele tagasisidet, kuid vaid kaheksa vastas küsimustikule. Kolmel juhul korjati tooted uuringu tegemise ajal turult ära, tegemist oli ühe hambapasta, sokkide ja kreemiga. Toodete müügilt korjamise põhjused jäid suuresti segaseks, kuid ühel juhul tunnistas tootja, et toode ei sisaldanudki nanoosakesi ning et nn nanoväide ei tulnud müügile kasuks.

Küsimustikule vastanud kaheksast tootjast enamik kasutas nanoväidet oma toote eristamiseks konkureerivatest toodetest. Samuti toodi välja soov tarbijaid teavitada, et nood saaksid teha teadlikke otsuseid. Selles osas, kas nende toode on saadud nanotehnoloogiat kasutades või sisaldab nanomaterjale/nanoosakesi, ning millele üleüldse osutab sõna «nano», valitses tootjate seas paras segadus.

Näiteks nahkmaterjalidele mõeldud vett hülgava kreemi tootja õigustas termini «nano» kasutamist sellega, et pärast kreemi kasutamist jääb nahale õhuke veekindel kiht. Nanomaterjale kreemis ei kasutatud.

Uurimistöö kokkuvõttes nenditi, et tarbijad ei saa praegu nanomaterjale sisaldavate ega ka neid mitte sisaldavate toodete puhul korrektset infot. Seega ei anna termin «nano» toodetel tarbija jaoks praegu usaldusväärset infot.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles