Teadlased jõudsid lähemale psoriaasi geenide avastamisele

Marina Lohk
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Toomas Huik

USA, Hiina ja Hispaania teadlased jõudsid lähemale valuliku nahahaiguse psoriaasi geneetiliste algete avastamisele, mis võib tulevikus tähendada uusi ja paremaid ravimeid.

Ajakiri Nature Genetics avaldas kolm värsket uurimust, millega psoriaasi põhjustavate geenide asukohtade arv kahanes 10ni, kirjutab BBC.

USA, Hiina ja Hispaania teadlased skaneerisid oma uurimuse raames tuhandete psoriaasi all kannatavate inimeste geene ja võrdlesid neid tervete inimeste geenidega, mis võimaldas leida geenivariatsioone, mida psoriaasiga patsientidel esineb sagedamini.

Haigust ei põhjusta ükski konkreetne geen või geenivariatsioon - teadlased usuvad, et tegemist on pigem terve geenivariatsioonide rühmaga, mis võib seisundi esile kutsuda näiteks mingi muu haigusega koos. Psoriaas on geneetilise eelsoodumusega haigus.

Üks uurimust läbi viinud teadlastest, dr. Goncalo Abecasis Michigani ülikoolist ütles, et uurimused paljastasid mitme geeni osa psoriaasi põhjustavate immuunvastuste reguleerimises. Kui osa neist geenidest on juba efektiivsete psoriaasi ravimeetodite sihtmärgiks, siis teised võivad tema sõnul selleks veel tulevikus saada.

Dr. David Eedy Briti dermatoloogide assotsiatsioonist ütles, et kuigi kõnealune uurimus võib aidata teadlastel aru saada, millised geenid teevad inimesed psoriaasi väljakujunemisele vastuvõtlikumaks, ei pruugi see siiski tähendada uute ravimeetodite väljatöötamist.

Suurbritannias kannatab erinevate psoriaasi vormide all hinnanguliselt kuni 3 protsenti elanikkonnast. Seisundit on seostatud liialt aktiivse immuunsüsteemiga. Psoriaasi puhul jagunevad rakud liiga kiiresti, põhjustades kestendavate ja punetavate laikude moodustumist naha pinnale.

Haigust saab leevendada salvide ja valgusteraapiaga, samuti antakse mõnedele patsientidele ravimeid, mis aeglustavad rakkude jagunemist või suruvad alla immuunsüsteemi aktiivsust.

Kommentaarid